כנסת ישראל: לא רק 120 כיסאות

בית הנבחרים שלנו הוא חלק מנוף ילדותי, אבל רק לפני שלוש שנים ביקרתי בו לראשונה ומאז התמכרתי, בניגוד לנבחרים שאוהבים את המקום קצת פחות. הכנסת ואנחנו – האזרחים הקטנים

לביקור הראשון שלי בכנסת הגעתי די במקרה כאשר הוזמנתי לדיון של ועדה. ב-40 שנות חיי עד אז לא עלה דעתי לבקר שם ופתאום הבנתי שהכנסת לא רק פתוחה לאזרחים (בתיאום מראש ועם אישור כניסה, כמובן), אלא שבהחלט יש לנו מה לעשות שם ושקורה שם הרבה יותר ממה שאנחנו בעצם חושבים.

אז מה יש לאזרחים לעשות בכנסת?

החל מסיורים מודרכים והצצה למליאה מיציע הקהל, דרך ישיבות הוועדות והשדולות ועד כנסים מיוחדים וימי נושא (למשל יום הצעירים). כמעט כל יום קורה משהו בכנסת והרבה פעמים מדובר באירועים מעניינים, גם אם המבקר הוא צופה פסיבי ולא משתתף פעיל.

איך מגיעים לישיבות ולכנסים? באתר הכנסת, בדפי הוועדות יש מידע על הדיונים הצפויים בכל שבוע. המידע לא תמיד עדכני ומלא. ישנן ועדות שלהן רשימות תפוצה במייל ואפשר לקבל מראש את תכנית הדיונים השבועית, לבקש אישור כניסה ולקבל במייל גם את סיכום הדיון.. לפעמים חברי כנסת מפרסמים הזמנות לאירועים שונים בדפי הפייסבוק שלכם וזה עוד מקור מידע. אבל (עד כמה שידוע לי) אין ממש מקור מידע ממצה שבו יש את הכל.

בדיוק לשם כך קמה יוזמה חדשה בשם ePart שמאפשרת קבלת התראות מותאמות אישית על דיונים בוועדות הכנסת כמה ימים מראש וכן לפנות לח”כים ולכתוב את דעתכם בנושא הנדון. ישנן יוזמות נוספות כגון “כנסת פתוחה“, “המשמר החברתי” ועוד, אבל כל אלה מספקים מידע בדיעבד ולא מראש. היוזמה עוד בחיתוליה אבל אם היא תצליח היא בהחלט יכולה להיות כלי חשוב מאוד בהנגשת הכנסת וחבריה לציבור הרחב.

רוצים להיות עוד יותר מעורבים?

פנו לחברי הכנסת, בקשו להעלות נושא לדיון בוועדה שבה הם חברים או לקיים דיון מיוחד בנושא שחשוב לכם. אל תשכחו, הם נבחרי הציבור שלנו ואמורים לייצג אותנו.

מליאה ריקה ביום שגרתי בכנסת, לא בפגרה (צילום מיציע המבקרים: יערה די סגני)

כמה מילים על המליאה

למרבה הצער, רוב הזמן, השם “מליאה” לא ממש מתאר את המציאות. אולי נכון היה יותר לקרוא לזה “הריקה”. תופעה זו בלטה במיוחד אתמול, בדיון המיוחד בנושא פשעי השנאה של הימים האחרונים שבו נכחו נציגים בודדים בלבד של הקואליציה. ממול המליאה הריקה נשא ח”כ יאיר לפיד את נאום “הכיסאות הריקים” שלו המתייחס לתופעה זו.

עם זאת, בקדנציה זו קורה לא פעם שאנו רואים מליאה מלאה מאוד, עם נוכחות כמעט מלאה של חברי הכנסת. זה לא בגלל מתקפת חריצות פתאומית של נבחרי הציבור שלנו, אלא תוצאה ישירה של הרכבה המצומצם מאוד של הממשלה שעם רוב זעום במיוחד לא יכולה להרשות לעצמה היעדרויות בהצבעות חשובות. מי שנכח בכנסת לאחרונה כשיש הצבעה לא יכול לפספס את הצלצולים התכופים הקוראים לחברי הכנסת להגיע להצביע. חבל שבשגרה ומחוץ להצבעות, נוכחות חברי כנסת במליאה וגם בוועדות, דלה כל כך.

אז למה בעצם המליאה ריקה?

תפקידו של חבר כנסת אינו מסתכם בישיבה במליאה. יש להם דיוני ועדות, סיורים, פגישות שונות והרבה מאוד דברים חשובים אחרים שחלקם עסוקים בהם יותר וחלקם פחות. לפעמים אינם נמצאים במליאה  כי הם נמצאים במקום אחר במסגרת תפקידם ולפעמים… מי יודע? למעשה, אין מעקב אמיתי על עבודתם של הח”כים והעידרות נבחרי ציבור מדיונים חשובים כמו זה שהתקיים אתמול מקוממת, מקוממת מאוד אפילו.

אז שוב, למה לבוא לכנסת?

קודם כל כי זה מעניין, שנית, כי זו ההזדמנות שלכם להיות אזרחים פעילים, לראות את נבחרי הציבור שלנו, להסתכל להם בעיניים ולהזכיר להם בשביל מה הם נמצאים שם. אולי גם יתמזל מזלכם ותוכלו לעצור לשיחת מסדרון או לקפה ואפילו לקדם יוזמה חשובה. לנסות בטח לא יזיק.

2015-08-05_11-28-32

לוח הנוכחות של הח”כים, מתוך אתר הכנסת. צילום המסך בוצע בזמן פגרת הכנסת, מה שמסביר נוכחות נמוכה במיוחד.