פאי אדמירל: כשתפוח אדמה פוגש את הים

הוא נולד בדרום אמריקה, הגיע לאירופה במאה ה-16, שם התקבל בחשד ונחשב למזון הראוי לבעלי חיים בלבד. קבלו אותו: תפוח האדמה ומתכון שנותן כבוד לאדמירלים שהביאו לנו אותו

תפוח אדמה, מי לא מכיר? מי לא אוכל? כתוספת או כמנה בפני עצמה, מטוגן, מבושל או אפוי בתנור, שלם, פרוס, חתוך לקוביות, מרוסק, אין סוף למה שאפשר לעשות עם תפוחי אדמה, מי בכלל זוכר שפעם הביטו בו בחשדנות ונתנו אותו לבעלי חיים בלבד?

סר ולטר ראלי וסר פרנסיס דרייק (ציורים של ניקולס הילרד)
סר ולטר ראלי וסר פרנסיס דרייק (ציורים של ניקולס הילרד)

אמנם הוא בעיקר מזוהה עם אירלנד, אבל מי שהביא את תפוח האדמה לאירופה במאה ה-16 היה בריטי, גם אם אין ממש הסכמה אם זה היה סר וולטר ראלי או סר פרנסיס דרייק. כך או אחרת, באנגליה מאוד אוהבים את ה”spud”, כל כך אוהבים שקשה לדמיין ארוחה בלעדיו ויש כאלה שחיבתם לתפוד הביאה אותם להמציא את אחד הכריכים התמוהים ביותר שפגשתי מימי – סנדוויץ” במילוי צ’יפס.

אבל לא הבאתי אתכם לכאן כדי לדבר על צ’יפס ואפילו לא על ה-Jacket potato הבריטי שהוא כל כולו ארוחה בתוך תפוח אדמה, אלא על מנה אחרת, שבה תפוח האדמה הוא הכיסוי תחתיו מסתתרים כל מני דברים טובים.

מה מסתתר מתחת לתפוחי האדמה? (צילום: יערה די סגני)
מה מסתתר מתחת לתפוחי האדמה? (צילום: יערה די סגני)
פאי אדמירל, מכירים?

פאי רועים אתם בוודאי מכירים, אולי גם שמעתם על בן דודו, ה-cottage pie, אבל על פאי האדמירל שמעתם?

העיקרון של שלוש מנות אלה, כמו גם של הגרסה הצמחונית, פאי הגננים, הוא מילוי כלשהו שעליו שכבת פירה.

בפאי הרועים  הבסיס הוא בשר כבש, בקוטג’ פאי הבסיס הוא בשר בקר, בפאי הגננים ירקות ופאי האדמירל מבוסס על דגים.

שנים שלא אכלתי פשטידת אדמירל וגם לא חשבתי עליה אבל מרגע שהיא נכנסה לי לראש, היא סירבה לצאת עד לרגע שבו היא נחתה אצלי בצלחת, ככה זה אדמירלים, הם עקשנים. הם גם אחראים להפצת תפוחי האדמה מדרום אמריקה לאירופה, אז מגיע להם כבוד, לא?

הבסיס לפשטידה הוא דגים, ירקות וגבינות שמעליהם שכבה אוורירית של פירה תפוחי אדמה (או מי שמעדיף – פירה בטטה). זה מסוג המתכונים שאפשר להשתולל איתם חופשי.

לבסיס:
  • 3-4 פילטים בקלה (או כל דג אחר)
  • שום דורות
  • בצל דורות
  • שעועית ירוקה
  • גזר פרוס דק
  • פטריות פרוסות
  • פרמזן
  • שמנת חמוצה

.

לפירה:
  • 500 גרם תפוחי אדמה
  • מלח

המרכיבים שציינתי הם הבסיס, אבל אפשר להשתולל פה חופשי ולהשתמש בסוגי דגים שונים מבקלה ועד סלמון, מנסיכה ועד לשרימפס, אפשר גם להוסיף דג מעושן, אם אוהבים. גם בירקות יש לכם יד חופשית – גזר, אפונה, שעועית ירוקה, בצל, שום, פטריות וכל ירק אחר שתרצו. הגבינה צריכה להיות גבינה עם נוכחות כמו פרמזן או צ’דר ואפשר להוסיף גם שמנת חמוצה בשביל לקבל מרקם קרמי יותר.

בתבנית שמתאימה לתנור מניחים את הירקות ואת הדג החתוך לקוביות, לא צריך לבשל מראש שום דבר. מתבלים במלח, פלפל וקצת צ’ילי או פפריקה ומערבבים היטב עם השמנת והגבינות.

מעל לתערובת מניחים את הפירה (רצוי להכין במכשיר פירה כדי לקבל מרקם אוורירי). למעלה מפזרים קצת פרמזן שנותן יופי של צבע וקצת קרנצ’יות.

מכניסים לתנור לחצי שעה, עד שהירקות מתרככים, לקראת הסוף נותנים קצת חום מלמעלה כדי שהפירה ישחים קצת.

כל מה שנשאר זה להעמיס בצלחת ולדמיין שאתם בלב ים

פאי אדמירל (צילום: יערה די סגני)
פאי אדמירל (צילום: יערה די סגני)