לפיד: אם אתה מטריד מינית אתה לא גבר

“אם אתה מטריד מינית- אתה לא גבר, אם אתה משלם לאשה פחות- אתה לא גבר, אם אתה אלים כלפי נשים- אתה לא גבר. אם אתה מספיק גבר- אתה יודע שנשים שוות לך בכל דבר”- יאיר לפיד התארח בכנס יום האישה של ויצו

יאיר לפיד בכנס ויצו של יום האישה. צילום: נופר חן
יאיר לפיד בכנס ויצו של יום האישה. צילום: נופר חן

תשעה ימים לפני שנצעד לקלפי – יום האישה הבינ”ל נערך בסימן בחירות. בחירות שלנו, כנשים, המקום שלנו בפוליטיקה, במוקדי קבלת ההחלטות וכמובן בבחירות הקרובות. נשים בוחרות להשפיע, נשים בוחרות ומשפיעות.

אם יש ארוע אחד בשנה האחרונה שהוא בשבילי ארוע של מעגלים משלימים, חופפים ומשיקים, כזה שמזקק בכותרתו ובתכניו את השנה האחרונה שלי ואת הימים הקרובים של כולנו, אין ספק שזה ה-ארוע.

ויצו ישראל

בכנסת היוצאות היו 27 חברות כנסת. זה המספר הגבוה ביותר אי פעם, אך עדיין, 27 חברות כנסת הן רק 22% מכלל הנבחרים. בממשלה כיהנו ארבע שרות, 18% בלבד. ברשויות המקומיות המצב קשה עוד יותר, מתוך יותר מ-250 רשויות מקומיות רק ארבע נשים מכהנות כראש רשות. ישראל נמצאת במקום ה-76 בעולם בשיעור הנשים בפרלמנט, קרוב מאוד למצב במדינות עולם שלישי. נשים הן עדיין קרבנות לאלימות, בתחומים רבים טרם נופצה תקרת הזכוכית, פערי שכר עצומים עדיין קיימים ונשים אינן מיוצגות מספיק בדרגים ניהוליים ובמוקדי קבלת החלטות.

בנתונים קשים אלה פתחה את האירוע גילה אשרת, יו”ר ויצו ישראל והוסיפה – “חברה שמזלזלת בנשים ושפוגעת בנשים ובמעמדן ומדירה אותן מהשיח הציבורי היא נחשלת וחשוכה ולעולם לא תזכה לפריחה מלאה. אי-השוויון גובה מחיר כבד ואנו מחויבים לפעול לשוויון. בעוד עשרה ימים נלך לבחירות, המפלגות מפרסמות מצע וקול השוויון נשמע כקול ענות חלושה”.

ליהיא לפיד בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן
ליהיא לפיד בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן

בהמשך דבריה סיפרה גילה על החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו”ם, החלטה הקוראת לייצוג שיווני של נשים במוקדי קבלת החלטות כמו גם בהליכי פתרון סכסוכים ושלום ומניעת אלימות כלפי נשים. יישום החלטה 1325 חייב להתבצע. עלינו לדרוש מכל ראשי המפלגות וממי שירכיב את הממשלה לדאוג לייצוג שוויוני של נשים בממשלה, בראשות הוועדות ובכל המשרדים הממשלתיים. עוד היא דיברה על הנשים השקופות במגזר החרדי, מגזר שלם של נשים השקול ל-8-9 מנדטים שקולו אינו נשמע.

לפני חלקו השני של הכנס חולקו תעודות הוקרה לנשות ויצו והוצג מרכז “נא לגעת” – הן במילים והן בשיעור קצר ומעורר בשפת הסימנים. מנחות האירוע, שחף ואורית, המשתתפות בתכנית המנהיגות “סדר חברתי חדש” סיפרו מעט על התכנית ועל עצמן והציגו את התחקיר הגדול של סלונה – איזו המפלגה הטובה ביותר לנשים?

תחקיר סלונה

מנכ”לית סלונה, אימי עירון, סיפרה על המטרה שהציבה לעצמה סלונה להגדיל את הייצוג הנשי בעסקים, במדיה ובפוליטיקה. לקראת בחירות 2015, רתמה סלונה את כוחה הגדול במדיה (אתר סלונה נצפה על ידי מיליון וחצי נשים בחודש) במטרה להציב נשים בראש סדר העדיפויות הציבורי. בבחירות אלה מתמודדות לכנסת 30 נשים והשיח הנשי, שלא היה קיים למעשה בבחירות הקודמות, תפס הפעם 30% מהשיח הציבורי בבחירות. בבחירות 2015 ניכרת התעוררות בגזרה החרדית והערבית וגם הדרך עוד ארוכה, אנו נמצאים בפתחו של שינוי.

אימי עירון בכנס ויצו ליום האישה. צילום: נופר חן
אימי עירון בכנס ויצו ליום האישה. צילום: נופר חן

את המתודולוגיה ואת תוצאות התחקיר הציגה רונית הבר, העורכת ראשית של סלונה. רונית, כמי שעיסוקה הוא בתוכן לנשים, על נשים ושל נשים, רואה לנגד עיניה את השינויים שחלים ביחס לנשים ולאג’נדה הנשית ואך טבעי הוא שבבחירות האלה היא ביקשה לבחון איזו מפלגה סופרת אותנו, מתחשבת בנו, רואה אותנו.

בנוסף לתחקיר מקיימת סלונה פרויקטים שונים הכוללים קריאה לנשים להצביע וסקרים הבוחנים הלכי רוח בקרב נשים. מהסקרים עד כה עולה שרוב הנשים אינן יודעות איזה מפלגה פעלה עבורן. לרוב הנשים לא כל כך משנה מה היקף הייצוג הנשי במפלגה לה יצביעו וכן קיים פער בין התפיסה לבין עשייה בפועל.

רונית הבר בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן
רונית הבר בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן

הפתעת הכנס היתה הופעתו של ח”כ יאיר לפיד, יו”ר מפלגת יש עתיד שזכתה במקום הראשון כמפלגה הטובה ביותר לנשים בתחקיר סלונה. לפיד הגיע מלווה ברעייתו, ליהיא ונשא דברים על תפיסתו הפמיניסטית ועל פעילות מפלגתו לקידום נשים.
את דבריו הוא חתם במילים:
“אם אתה מטריד מינית – אתה לא גבר.
אם אתה משלם לאשה פחות – אתה לא גבר.
אם אתה אלים כלפי נשים – אתה לא גבר.
אם אתה גבר – אם אתה מספיק גבר – אתה יודע שנשים שוות לך בכל דבר.”

פאנל חברות כנסת ומועמדות

כל הבוקר דנו בהן, באותן נבחרות ציבור המהוות אחוז קטן מדי אך פעיל מאוד בכנסת. בחלק הבא של הכנס התקיים פאנל בהשתתפות חברות כנסת ומעומדות.

בפאנל השתתפו ח”כ מיכל רוזין ממפלגת “מרצ”, טלי פלוסקוב ראש עיריית ערד ומועמדת מטעם “כולנו”, ח”כ גילה גמליאל מהליכוד, איילת נחמיאס ורבין מטעם “המחנה הציוני”, ח”כ יפעת קריב מ”יש עתיד”, נועה ארז – מועמדת מטעם מפלגת הנשים החרדיות “בזכותן” וח”כ איילת שקד מ”הבית היהודי”.

פאנל ח"כיות ומועמדות לכנסת בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן
פאנל ח”כיות ומועמדות לכנסת בכנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן

הפאנל נפתח בשאלה לכל המועמדות על מה שגרם להן להיכנס לפוליטיקה. הן דיברו על הדרך שעשו, על הקשיים בהם נתקלו בבית ומחוצה לו ועל מה שהניע אותן לצאת ולעשות כנבחרות ציבור. ריגשה במיוחד בדבריה נועה ארז, נציגת “בזכותן”, שדיברה על דחיקתן לשוליים של נשים חרדיות ועל ההחלטה שקיבלו היא וחברותיה לשמש להן קול ולהאבק למען הנשים כולן.

המשתתפות נשאלו על עמדותיהן לגבי הטלת סנקציות על חברות ציבוריות, על הטבות בחוק מימון מפלגות לסיעות ששליש מחברותיהן נשים, על מחויבותן לסוגיות מגדריות, על שינוי גיל הפרישה וקיצור משך השירות בצה”ל, על מקומן של נשים בשוק התעסוקה, על שריון נשים, על מרוץ הסמכויות ועל סוגיות בוערות רבות אחרות. התפתח דיון מרתק שניכר בו מחד שיתוף פעולה חוצה מפלגות בסוגיות הנוגעות לנשים אך גם עמדות שונות ומנוגדות על הדרך ועל מהות המאבק לשוויון מגדרי. חברות הכנסת הציגו את עשייתן בתחומים הקשורים לנשים, דוגמת חוק הסרטונים פורץ הדרך, על יוזמות להתאמת שוק העבודה למשפחה ואת הנושאים שהן מתכננות לקדם בכנסת ה-20.

הפאנל נחתם בסדרת שאלות של נציגות המנהיגות הצעירה של ויצו.

ולקינוח – ד”ר יפעת ביטון

את הכנס חתמה ד”ר יפעת ביטון, חברת סגל ומרצה בכירה למשפטים במכללה למנהל שתחום התמחותה העיקרי הוא בשינוי חברתי באמצעות תביעות אזרחיות. ביטון היא ממייסדות עמותת “איתך” – משפטניות למען צדק חברתי, מיוזמי “מרכז תמורה למניעת אפליה”, שבראשו היא עומדת עד היום וחברה בוועדות שונות בכנסת.

כנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן
כנס ויצו ביום האישה 2015. צילום: נופר חן

מעגלים

כנס “תבחרי בעצמך!” הוא ללא ספק הרבה יותר מסכום חלקיו. האולם המלא עד אפס מקום במשתתפות קשובות ומעורבות הוא רק עדות אחת לכך. בשבילי, כבוגרת תכנית המנהיגות של ויצו, כבלוגרית בסלונה וכפעילה פוליטית, היה ארוע זה בגדר שילוב מושלם בין עולמות התוכן המשמעותיים ביותר עבורי. הנתונים הקשים על הייצוג המאוד לא מספק של נשים בפוליטיקה ועל אי-השוויון בעולם התעסוקה מציירים אמנם תמונה עגומה, אך אין ספק בליבי שהשינוי קרוב מתמיד. את העוצמה של נבחרות הציבור, של המנהיגות בהתהוות, של כל אחת ואחת מהנוכחות באירוע, אפשר ממש להרגיש. בשנה הבאה זה כבר ייראה אחרת.

.

צילומים: נופר חן

.

.