5 החידושים הטכנולוגיים שהפכו לנו את החיים

גם אם נולדנו בעידן של טלפון החוגה, העולם אליו התבגרנו הוא עולם של חידושים טכנולוגיים שמתפתחים במהירות מסחררת. קבלו 5 חידושים מהשנה האחרונה

פעם, בעבר הלא ממש רחוק (נגיד 20 שנה או קצת יותר), טלפון נייד היה חידוש שבודדים זכו להשתמש בו והתענוג גם עלה הון תועפות, אפילו אם רק השתמשתם בו לשיחות נכנסות ושילמתם על “זמן אוויר”. היום, עצם המחשבה על חיים ללא טלפון נייד היא בלתי נתפסת ושיחות טלפון הן פונקציה כמעט שולית של המכשירים היותר ויותר חכמים האלה. יש לנו אפליקציות לניווט, לחניה, להזמנת מוניות, לספירת צעדים וקלוריות, למעקב דיאטה, להיכרויות, למעקב אחרי חשבון הבנק, לקביעת תור לרופא ובדיקת תוצאות בדיקות מעבדה, לקביעת מניקור, לעדכוני חדשות ולמה לא.

בתוך העושר הטכנולוגי הזה אנחנו עומדים לפעמים משתאים, לא תמיד עומדים בקצב אבל יותר מכל, מוצאים את עצמנו תוהים איך לעזאזל הסתדרנו עד היום בלי אפליקציה חיונית כזאת או אחרת.

בין כל החידושים של השנה האחרונה, בחרנו לסקור 5 חידושים שעוררו גלים או ששינו את האופן שבו אנחנו מתנהלים בעולם.

1.  סנפצ’אט
upload.wikimedia.org/wikipedia/fr/archive/a/ad/...

אם אתם בני 23 או יותר, אתם כנראה זקנים מדי בשביל האפליקציה שאולי מסמלת באופן הטוב ביותר את הקצב של המאה ה-21. משתמשי סנפצ’אט יודעי דבר (לא אני, זקנה מדי בשני עשורים לפחות) מסבירים שהאפליקציה מאפשרת שליחת תמונות עם כל מיני פילטרים משעשעים. ומה ההבדל בין סנפצ’אט לאפליקציות אחרות מבוססות תמונות, כמו אינסטגרם, למשל? בסנפצ’אט התמונות נעלמות כלא היו בין 1-10 שניות אחרי שנצפו.  בעקבות ההצלחה של סנפצ’אט, אינסטגרם עלו על הגל ולאחונה פיתחו שירות חדש שמאפשר העלאת תמונות, להן ניתן להוסיף אפקטים שונים, אשר נמחקות אוטומטית כעבור 24 שעות. בדיוק כמו סנפצ’אט, אבל עם “חיי מדף” טיפה יותר ארוכים.

סנפצ’אט היא אולי האפליקציה שממחישה באופן הטוב ביותר את הקשב המוגבל עד לא קיים של העידן שבו אנחנו חיים. אם זה קרה לפני דקה שלמה, זה כנראה כבר לא רלוונטי.  יש שכבר מצאו דרכים לעקוף את היעלמות התמונות ולשמור אותן ויש שאומרים שהכל נשמר בשרתי החברה. כנראה שגם הזמני הוא פחות זמני ממה שנדמה לנו.

/

2. פוקימון גו
Pokemon Go.png

המשחק שהטריף את העולם בקיץ האחרון והפך בתוך ימים ספורים ללהיט היסטרי. הפוקימונים אינם תופעה חדשה, אבל המשחק שמשלב אותם בסביבתנו באמצעות טכנולוגיית המציאות הרבודה מהווה קפיצת מדרגה של חדשנות. המשחק עלה לאוויר ב-6 ביולי ובתוך ימים ספורים נספרו כבר 7.5 מיליון הורדות בארה”ב בלבד. משתמשים בארץ הצליחו להוריד אותו למרות המגבלה האזורית ומהר מאוד התרגלנו לראות בני נוער (ולא רק) הולכים לבד או בחבורות וצדים פוקימונים בכל מקום אפשרי.

באותה מהירות שבה התפשט המשחק צפו גם הסכנות שהוא נושא בחובו, החל ממשיכת בני נוער למקומות מבודדים למטרות תקיפה או שוד וכלה בשורה של תאונות ביזאריות כתוצאה מהתמקדות יתרה במסך. אך לצד החסרונות פוקימון גו לעולם ייזכר בלבן של אימהות למתבגרים כמשחק שגרם להם לצאת מהבית, לעסוק בפעילות גופנית ולתקשר זה עם זה ישירות ולא רק בצ’אט.

.

3. החיים בלייב וים של לבבות
FB Live Header

זוכים שפעם היינו יוצאים למסעדה בלי לצלם תמונות של המנות ולהעלות לפייסבוק? היינו מתקשרים או שולחים מסרון לחברה שחוגגת יום הולדת ולא מברכים אותה על הקיר? היינו מכריזים על אהבתנו הנצחית לבן זוגנו בארבע עיניים ולא בבית קירות הזכוכית של צוקרברג? כבר מזמן שרבים מאיתנו נתינים נאמנים של צוקי והוא לא מפסיק לחדש ועל הדרך, להגדיל את תלותנו בו.

חידוש השנה בפייסבוק הוא שידור הלייב. אנחנו בהופעה? כבר לא מספיק להעלות תמונות או לצלם סרטון ולהעלות אחרי, עכשיו משדרים את ההופעה לחברינו בלייב, מלמדים סדנאות בישול בלייב, מקיימים סדנאות בלייב ומדווחים בזמן אמת ובווידאו על אירועים דרמטיים. פיייסבוק לייב ואחיו הקצר טוויטר פריסקופ מאפשרים לכל אחת ואחד מאיתנו להפוך לכתב מהשטח. פייסבוק אף מעודדת את השידורים. חבריך מקבלים התראה שאת/ה משדר/ת ואת מספר הצופים ותגובותיהם רואים מיד על המסך, גם בלייב, כמובן. חידוש חשוב אחר של פייסבוק מאפשר לנו לדעת גם בדיוק מה הצופים חושבים על השידור (או על כל סטטוס אחר שאנחנו מעלים בפייסבוק). האם נקבל את הלייק הישן והטוב או שמא פנים כועסות, צחוק, בכי, “ואוו” או לבבות? כך או אחרת, אל תשכחו לעולם שאתם בשידור חי ואם תצלמו את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון, זה יכול להיות מאוד לא נעים..

שידור לייב בפייסבוק של סלונה

4. חידושי וואטסאפ
Explainer: What is WhatsApp? -

וואטסאפ כבר מזמן גרם למהפכה בדרך שבה אנחנו מתקשרים. ה-SMS פחות או יותר חלף מן העולם, ווטסאפ מאפשר לנו לתקשר ביחידים, ברשימות שידור או בקבוצות (כמה נוח, ככה מעצבן) ולשלב סמלים ומדיה והוא כל הזמן מתעדכן ומתחדש. לוואטסאפ ווב, שהפך את הכלי הנוח הזה לנוח ונגיש עוד יותר, כבר התמכרנו ועל סימני האישור הכחולים שמיידעים אותנו על כך שההודעה שלנו נקראה כבר התגברנו (אבל לא התגברנו על שברון הלב כאשר מושא הערצתנו לא מגיב).

עכשיו אפשר גם לדעת מי בקבוצה ראה את ההודעה שלנו ומתי, אפשר לענות להודעה ספציפית בקבוצה או לתייג אדם מסוים, להעביר הודעה למספר קבוצות או אנשי קשר בנפרד בלחיצת כפתור אחד, לשלוח קבצים בפורמטים שונים ולא רק תמונות ולהפוך את הטקסט שלנו לנטוי, מודגש או מחוק בקו. עכשיו נחכה בסבלנות לפונקציה שתמנע מאיתנו לשלוח הודעה לאיש קשר או לקבוצה הלא נכונים ונחסוך הרבה מאוד מבוכה וכאב לב.

.

5. בליינדספוט של דור רפאלי
Anonymous messaging app Blindspot stirs controversy in Israel | Daily Mail  Online

על האפילקציה של דור רפאלי התבשרנו בשלטי חוצות ענקיים על איילון, צעד חריג למדי כאשר מדובר באפליקציה, אבל כנראה שבמשפחת רפאלי, בר אינה היחידה שחובבת שלטי חוצות. אך כגודל השלטים, כך גודל הסערה. קצת יותר מחצי שנה אחרי שיוצרי אפליקציית סיקרט החליטו לסגור את החברה לאחר שהשימוש הבעייתי בה יצא מכלל שליטה, יצא רפאלי עם אפליקציה משלו שמאפשרת, בדומה לסיקרט, לשלוח מסרים אנונימיים למשתמשים אחרים.

קבלת המסר מחייבת את התקנת האפליקציה והמיתוג החייכני והשובב נועד לשדר מסר חביב ובלתי מזיק, אך התגובות השליליות לא איחרו לבוא ואף הגיעו לבית הנבחרים. הסערה העלתה את האפליקציה למודעות הציבורית הרבה יותר מכל שלט חוצות ענק, אבל עם גוויעת הסערה נדמה שגם בליינדספוט שקעה לתהום הנשייה, לפחות עד השבוע כאשר נודע שהאפליקציה נמכרה לסינים תמורת 28 מיליון דולר. בארץ האפליקציה קיימת וניתנת להורדה אבל הרושם הוא שמלבד הסינים, היא לא ממש מעניינת אף אחד. יש לקוות שהמכירה לא תביא לאפליקציה בעייתית זו פריחה מחודשת.

בשנה אחת קצרה חיינו הטכנולוגיים השתנו כמעט ללא היכר, קצב השינוי רק הולך וגדל וכל מה שנותר הוא לחגור את חגורות הבטיחות ולהתכונן לחידושים מסעירים עוד ביותר בשנה הקרובה.