שיעורים פרטיים בגרסת המאה ה-21

תארו לעצמכם שהילדים שלכם היו יכולים לקבל שיעורים פרטיים ממורים מקצועיים, בלי לצאת מהבית ובלי שזה יעלה לכם כלום. נשמע כמו תרחיש דמיוני? אז זהו, שזה לא

אנחנו רגילים להתלונן על משרד החינוך. פעם זו הצפיפות בכיתות, פעם רפורמה כזו או אחרת ופעם אלה מבחני המיצ”ב. דווקא בגלל זה, כשהוא מפתיע ביוזמה שהיא גם חדשנית, גם ממלאת צורך חשוב וגם נגישה באופן שווה לתלמידים בכל הארץ ומכל שכבות האוכלוסייה, חשוב לפרגן ובעיקר – להפיץ את הבשורה.

 רוב התלמידים נתקלים בשלב כזה או אחר בקושי בלמידה, לפעמים זה קושי נקודתי ולפעמים קושי עמוק יותר, אבל כמעט אין תלמיד שלא צריך מדי פעם קצת עזרה ולא תמיד לנו, ההורים יש את הכלים, היכולת או הזמן לספק את העזרה. בדרך כלל, הפתרון הוא במציאת מורה פרטי, פתרון שלא נמצא בהישג ידם של כולם ושלעתים דורש לוגיסטיקה מורכבת.

 מיזם שיעורים פרטיים הוא יוזמה משותפת של משרד החינוך ו “ישראל דיגיטלית” של המשרד לשוויון חברתי והוא מציע פתרון פשוט מאוד: שיעורים פרטיים שמגיעים אל התלמיד הביתה דרך האינטרנט.

איך זה עובד?

השירות מיועד לתלמידים בכיתות ז-יב וניתן במקצועות מתמטיקה, אנגלית ושפה. כל תלמיד במערכת החינוך זכאי להשתמש בשירות, ללא תשלום. נכנסים לאתר הייעודי, אותו בנתה עבור משרד החינוך חברת Lnet המתמחה בסביבות למידה מקוונות, ואחרי תהליך הרשמה פשוט בוחרים את המקצוע והרמה הנדרשים ומקבלים רשימת מורים המלמדים את אותו מקצוע. לכל מורה ישנו דירוג אישי, שניתן לו על ידי תלמידים שהשתמשו בשירותיו באתר, כך שמראש אפשר לבחור במורה בידיעה שקיבל משוב טוב מתלמידים קודמים. על המסך מופיע לוח שנה עם זמינות המורה, בוחרים את היום והשעה המתאימים ומזמינים שיעור.

ביום השיעור, נכנסים למערכת קצת לפני השעה היעודה ונכנסים לסביבת העבודה של השיעור המוזמן שמתחיל ברגע שהמורה והתלמיד נכנסים לסביבת הלמידה.

בסביבת הלמידה התלמיד והמורה שומעים זה את זה והתלמיד יכול, לבחירתו, גם לראות את המורה בווידיאו. לרשות התלמיד והמורה עומדת מערכת צ’אט מקוונת וכן לוח עליו ניתן לכתוב, לצייר תרשימים וטבלאות ועוד. את הלוח ניתן לשמור עם סיום השיעור, כך שאף פריט מידע לא הולך לאיבוד.

כך, בלי לצאת מהבית, בלי תיאומי הסעות, בלי חששות מפני שליחת הילדים לבית אדם זר או הכנסת אדם זר הביתה ובלי להוציא אפילו שקל, יכולים תלמידים לקבל עזרה נקודתית בשיעורי בית של 15 דקות או שיעור פרטי של 50 דקות, בזמן שמתאים להם.

לרשות כל תלמיד עומדים 3 שוברים אותם מנצלים להזמנת שיעורים. עם סיום השיעור, מקבלים שוב חדש לשיעור הבא, כך שהשוברים אינם נגמרים. על כל שיעור או דירוג של מורה, מקבל התלמיד נקודות המעודדות אותו להיות פעיל במערכת ולספק משוב.

אחרי שהבנו את התיאוריה, החלטנו בני ואני שהכל טוב ויפה על נייר, אבל בלי להתנסות בשיעור, קשה להבין באמת איך זה עובד. באנו לבחון את המערכת עם מידה בריאה של סקפטיות, כי הרי כולנו יודעים שאין בחיים ארוחות חינם.

שיעור פרטי מקוון (צילום: יערה די סגני)
שיעור פרטי מקוון (צילום: יערה די סגני)

 אז מה גילינו?

המתבגר הוא תלמיד כיתה ט מדעית. הוא נרשם לשיעור מתמטיקה אצל מורה מומלץ וביקש לעבור על נקודות קושי מסוימות בנושא פונקציות. את השיעור הראשון הוא חווה לבד, בשיעור השני ביקשתי להיות נוכחת כדי להבין איך זה עובד בפועל.

השיעור עובד בדיוק כמו שיעור פרטי רגיל. המורה מצויד בספר הלימוד ממנו לומד התלמיד, התלמיד שואל שאלות והמורה עונה ומסביר את נקודות הקושי. פחות מחמש דקות לתוך השיעור (הערכה אופטימית) איבדתי כל יכולת להבין על מה הם מדברים, אבל המתבגר הבטיח לי שהוא הבין את כל ההסברים של המורה ויצא מהשיעור עם הבנה טובה של החומר הנלמד. הוא גם הבין את כל מה שהופיע על הלוח, אני רק הבנתי דבר אחד – אני מגדלת גאון.

לא רק שיעורים לגדולים

פרויקט השיעורים הפרטיים נותן מענה לתלמידי חטיבה ותיכון, אך בשיטוט באתר של חברת Lnet, שאחראית על סביבות הלמידה המקוונות בפרויקט, מצאנו המון פעילויות לימודיות מעניינות שמתאימות גם לצעירים יותר: תפזורות מילים, משחקי שברים, משחקי זיכרון, משחקי איות, תרגולים וסרטונים לימודיים ברמות שונות. ישנם גם שיעורים שלמים בשפה, מתמטיקה, מדעים או אנגלית לתלמידי כיתות א-ט ומשימות חקר.

האתר מהיר, נוח לשימוש, אינטואיטיבי ובעיצוב נעים מאוד לעין. התכנים בו מעניינים ומספקים חווית למידה אינטראקטיבית ונעימה, תוך כדי משחק או פעילות מעניינת. ישנו שפע של חומרים חינמיים במערכת ותכנים נוספים הזמינים לתלמידים בבתי ספר אשר רכשו את הסביבות המתוקשבות של אלנט.

השורה התחתונה

הילדים שלנו מבלים כיום חלק ניכר מזמנם על מסכים, לא פשוט לנתק אותם משם, אבל אם כבר הם על מסכים, אתרים כמו אלנט הם בהחלט בחירה מומלצת להורה שרוצה שהילד לא ייחשף לתכנים לא ראויים ויזכה לחוויית למידה מהנה ונעימה, למידה תוך כדי משחק.