ספינים, פוליטיקה קטנה ופניית הפרסה של כחלון

מהו בדיוק חוק ההסדרה, שהביא את ממשלת נתניהו לסף משבר קואליציוני ולמה הצביע שר האוצר משה כחלון בעד החוק, למרות שהצהיר שהוא מתנגד לו?

אתמול עלה לקריאה טרומית חוק ההסדרה המקודם על ידי הבית היהודי ושנועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים ושוב הוכח שאין דבר שעומד בפני הספין של ראש הממשלה נתניהו.

בין מתנגדי החוק היה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלדבריו החוק אינו חוקתי, פוגע בזכות הקניין ומנוגד לחוק הבינלאומי. מתנגדי החוק מתריעים גם מפני הפגיעה במעמדה של ישראל בעולם ומבקרים את כוונת תומכי החוק לאפשר לבג”ץ לפסול אותו, מה שמעלה שאלה למה בכלל להעביר חוק שממילא אינו חוקתי ומה הנזק שייגרם למעמד בית המשפט שיימצא שוב במצב שבו ההתנגדות לחוק על רקע משפטי תתפס בחוגי הימין כ”שמאלניות” של בית המשפט. שוב, נתניהו חומק מאחריות.

לפני ההצבעה נדמה היה לרגע שממשלתו של נתניהו נמצאת (שוב) על סף משבר קואליציוני. שר האוצר משה כחלון הודיע שלא יצביע בעד החוק והתנגדותו היתה עשויה להוביל לפירוק הממשלה. המפלגות החרדיות התנדנדו והפעילו, כרגיל, את נשק הסחטנות ונתניהו הבין שזה הזמן לעוד שיעור בספינולוגיה.

וכך קרה שלפני ההצבעה נפגש כחלון עם ראש הממשלה והגיע להסכם תמוה לפיו יתמוך בחוק בתמורה לכך שנתניהו לא יקדמו מעבר להצבעה הטרומית. אמרנו כבר ספין? אמרנו. רק לא לגמרי ברור אם כחלון באמת ובתמים מאמין להבטחה (הריקה מן הסתם) או שפשוט חיפש סולם כדי לרדת מהעץ שבטעות טיפס עליו. דבר אחד בטוח, שוב הוכח שבכנסת ה-20, הפוליטיקה הקטנה שולטת ביד רמה.

את שאט הנפש מהתנהלות ראש הממשלה, ראשי המפלגות החרדיות שר האוצר ש”נלחם כאריה ונפל כזבוב” ביטא היטב ח”כ עפר שלח בנאום קצר וחד, שבו הזכיר לנו, בין השאר, את התנהלות המטוטלת של ראש הממשלה:

בבוקר הוא נגד החוק, בערב הוא מורה להעביר אותו
בבוקר הוא שר החוץ ובערב הוא גורם לה נזק דיפלומטי
בבוקר קורא לשר החינוך בלוגר ובערב נגרר אחריו
בבוקר מנהיג הליכוד בערב בובה של שותפיו לקואליציה
החוק בא לעשות סדר בדיוק במידה שבנימין נתניהו בא לנהל את המדינה