חוק ההסדרה לא מסדיר ולא בונה, אלא מחריב

אמש עבר בכנסת אחד החוקים היותר בעייתיים ושנויים במחלוקת בהיסטוריה החקיקתית הישראלית. מה הוא חוק ההסדרה, למה הוא מסוכן ומה קרה לטיסה של ראש הממשלה?

חוק ההסדרה,. החוק שהביא את ממשלתו של נתניהו לסף משבר חמור, החוק שהיועץ המשפטי לממשלה אינו מוכן לגונן עליו בבית משפט, החוק שאפילו שרת המשפטים מודה שסביר שלא יעבור את מבחן בג”צ, החוק שהתקבל בצהלות ניצחון מימין ובזעם משמאל, מה הוא בעצם אומר?

בקיצור נמרץ, חוק ההסדרה, או בשמו המלא “החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון“, נועד להסדיר את מעמדם של בתים בהתנחלויות אשר נבנו על קרקע פרטית של פלסטינים. על פי החוק, הקרקע עליהם בנויים הבתים תישאר רשמית בידי בעליה, אך זכות השימוש בקרקע תופקע על ידי המדינה מהבעלים ותועבר לממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון. בתמורה, בעלי הקרקעות יוכלו לבחור בין קבלת פיצוי כספי בערך הגבוה מערכה של הקרקע, לבין קרקע חלופית.

מה משמעות חוק ההסדרה?

משמעות החוק היא שלראשונה, חל החוק הישראלי על יהודה ושומרון, החוק הוא למעשה אקט של סיפוח המכשיר התנחלויות לא חוקיות וקובע שמותר לבנות על קרקע פרטית.

משמעותו בפועל של סיפוח היא שינוי במעמדם של הפלסטינים החיים בשטחים אלה, שכן החוק לא מאפשר לספח שטח מבלי לספח את התושבים החיים בו. למעשה, החוק עלול להפוך כ-2.5 מיליון פלסטינים לאזרחים ישראלים בעלי זכות בחירה (אבל נטולי זכויות על קרקע פרטית שבבעלותם). ברוכים הבאים למדינת ישראל החדשה: מדינה דו לאומית.

מה עוד בעייתי בחוק ההסדרה?

מלבד הנושא הפעוט של מוסריותו של חוק שלמעשה מכשיר גזל קרקע, חוק ההסדרה מנוגד לא רק לדין הישראלי אלא גם לחוק הבינלאומי. היועץ המשפטי לממשלה הגדיר אותו כחוק לא חוקתי וסירב להגן עליו בבג”צ.

על פי החוק הבינלאומי, הפקעת קרקעה פרטית בשטח כבוש נחשבת לפשע מלחמה וכך תוכל ישראל למצוא את עצמה עומדת בפני בית המשפט הבינלאומי בהאג. מי אמר? ראש הממשלה בנימין נתניהו. אותו ראש ממשלה שפעם תומך בחוק זה ופעם מתנגד לו, אותו ראש ממשלה שהצהיר שיגיע להצבעה ובסופו של דבר נעדר ממנה כי נמצא בטיסה שכנראה קצת הלכה לאיבוד בדרך מלונדון, או אולי עשתה עיקוף דרך אוסטרליה והמאדים,  אך כך או אחרת הצליחה להיות ארוכה מספיק כדי לפטור את ראש הממשלה מנוכחות מביכה ומהצבעה מביכה עוד יותר במליאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לעמ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביחי מנדלביט היועץ המשפטי לממשלה (צילום: עמוס בן גרשום/לעמ)
מה יקרה בבג”צ?

האגודה לזכויות האזרח, שלום עכשיו ומרכז עדאלה כבר הודיעו על כוונתם לעתור לבג”צ נגד החוק וסביר להניח שהחוק לא יעבור את מבחן בג”צ והוא ייפסל, אך זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי. פסילת החוק לא ממש תעזור להפחתת הנזק שנגרם כבר למדינה עם חקיקתו, זה גם לא יעזור לאותם 2,000 משפחות בערך החיות בבתים שנבנו על קרקע פרטית ושאת בתיהן החוק היה אמור להציל. למי זה כן יעזור? זה יעזור לשרי הימין שחוקקו את החוק כי כך יוכלו לומר שהם עשו הכל כדי לעזור לאותם מתנחלים, אך שבג”צ “הרס להם”.

וכך, הודות לחוק הזה, לחברי מפלגת “הבית היהודי” שדחפו אותה ולאנשי “כולנו” שהצביעו בעדו, המשבר במעמדה של ישראל בעולם יעמיק (כן, אפילו טראמפ אליו נשא הימין את עיניו לא אוהב את החוק הזה), הקרע הפנימי במדינת ישראל יגדל ומעמדו של בג”צ ייפגע קשות. וכל זה בשביל 2,000 בתים שנבנו על קרקע פרטית של אחרים ובשביל האגו של אנשי “הבית היהודי”.