אישיות השנה של שבועון טיים לשנת 2017: metoo#

גיליון אישיות השנה של שבועון החדשות טיים מוקדש השנה לא לאיש או לאישה, אלא לגל הצונמי שיצרו הנשים שאינן מוכנות לשתוק עוד

מדי שנה, מפרסם שבועון החדשות האמריקאי “טיים” את גיליון “אישיות השנה” המיוחד שמציג פרופיל של איש, אישה, זוג או קבוצה אשר “השפיעו, לטוב או לרע, יותר מכל על אירועי השנה החולפת”. בשנים האחרונות השתנה שם הגיליון המיוחד הזה מ”איש השנה” (Man of the Year) ל”אישיות השנה” (Person of the Year). פרנקלין דלאנו רוזוולט

המסורת החלה בשנת 1927 עם חלוץ התעופה צ’ארלס לינדברג, שיאן ההופעות בגיליון המיוחד הוא  הנשיא המנוח פרנקלין דלאנו רוזוולט שנבחר לאיש השנה של טיים 3 פעמים והיו גם מספר בחירות שנויות במחלוקת במיוחד כמו יוסיף סטלין, אדולף היטלר ורוחאללה ח’ומייני. יצחק רבין ז”ל היה הישראלי הראשון (ועד כה, היחיד), שהופיע בגיליון המיוחד, לצדם של נלסון מנדלה, פרדריק וילם דקלרק ויאסר ערפאת ב-1993 והיו שנים שבהם נבחרו לא אישיות יחידה או מספר אנשים, אלא קבוצות שלמות כמו “הבייבי בומרז” (1966), אמריקנים בני המעמד הבינוני (1969) או גולשי האינטרנט (2006), או אפילו בחירות לא אנושיות כמו המחשב (1982) וכדור הארץ (1988).

לפני שנה, אישיות השנה של טיים היה דונלד טראמפ, הנשיא הטרי, בשער שרבים העלו השערות על רמזים שונים בעיצובו והשנה שוב נבחרה בחירה לא שגרתית ומשמעותית והפעם, משמחת במיוחד.

אישיות השנה של 2017 הן “שוברות השתיקה” נשות metoo#, הנשים שמסרבות לשתוק עוד ושמדברות באומץ על הטרדות מיניות. התנועה שהתחילה כאשר אשלי ג’אד התראיינה באוקטובר לניו יורק טיימס וסיפרה על ניסיונו של הארווי ויינשטיין לכפות עליה יחסי מין, התנועה שצברה תאוצה כאשר יותר ויותר נשים התחילו לדבר והפכה לגל צונמי אחרי שהשחקנית אליסה מילנו צייצה בטוויטר את ההשטאג metoo#.

הראשונות ששברו את השתיקה היו נשים מעולם התקשורת והבידור, אך ההשטאג הפך מהר מאוד לוויראלי ואומץ על ידי נשים מכל העולם ומכל תחומי העיסוק, המעמדות והגילאים.

את נשות metoo# מייצגות על שער הטיים קוטפת התותים איזבל פסקל (שם בדוי), הלוביסטית אדמה איוו, השחקנית אשלי ג’אד, מנהדרת התוכנה סזן פולר, הזמרת טיילור סוויפט ואישה נוספת, עובדת בבית חולים שביקשה להישאר אנונימית ושבתמונה מופיע רק המרפק שלה. היא מייצגת את כל אותן נשים שאינן יכולות, מסיבות שונות, להיחשף.

אין ספק ש- metoo# היא המהפכה של 2017. טוב לראות כלי תקשורת משמעותי ורב השפעה כמו הטיים מכיר בכך ומומלץ לקרוא את הגיליון המיוחד הזה המספר את סיפורן של נשים, מפורסמות ואנונימיות, שמשמיעות גם את הקול שלנו.