הקלטת הלוהטת, גרסת יאיר נתניהו

יאיר נתניהו הוא לא ילד, הוא בגיר שאחראי על מעשיו ועל דבריו. אסור לתת למסכי עשן ולטקטיקות הסחה להסתיר את התמונה הקשה שעולה מההקלטה ואת המציאות הבעייתית שמשתקפת ממנה

כבר מספר חודשים ששמו של יאיר נתניהו עולה לכותרות בתכיפות לא פרופורציונלית יחסית למי שאינו נושא בתפקיד ציבורי (או בתפקיד כלשהו) ובאופן שרחוק מלהיות מחמיא, בלשון המעטה. אם זו תקרית הקקי של הכלבה קאיה, הקריקטוריות האנטישמיות שהפיץ, ההתנצחויות שלו עם בניו של אולמרט או סגנונו הטוקבקיסטי והתוקפני. ואם חשבנו ששיא חדש של טעם רע נקבע כאשר במפגש גישור עם אנשי מולד, אליו איחר ב-45 דקות קרא לעברם “כוס אימא שלכם” ועזב בהפגנתיות, הנה הקלטת הלוהטת שנחשפה אמש קבעה רף חדש של גועל.

אלוהים ישמור, מה שיוצא להם מהפה
אלוהים ישמור, מה שיוצא להם מהפה

בהקלטה שומעים את קולותיהם של יאיר נתניהו ושל שני חבריו: ניר מימון (בנו של איש העסקים קובי מימון, ששמו נקשר בעסקת הגז) ורומן אברמוב (שהועסק בחברתו של גיי’מס פאקר). השלושה היו ככל הנראה שיכורים, אבל מודעים לבעייתיות תוכן שיחתם “שלא ייצא השיחה הזו בחוץ, אלוהים ישמור”,. “אם ייצא החוצה, אלוהים, זה גיהינום” נשמע אברמוב אומר ולמרות זאת, הם ממשיכים לדבר, בידיעה שהם לא לבד, בידיעה שהמאבטח שאיתם שומע כל מילה ואלוהים ישמור, מה שייוצא להם מהפה.

“צריך לסדר אותה לחבר’ה – אני סוגר את כל החובות”

אם זה מתווה הגז וה-20 המיליארד ש”אבא שלי סידר לך עכשיו” ואם אלה 400 שקל שנתניהו רוצה שמימון “יפרגן לו” ואם אלה האמירות הקשות על חשפניות ועל זונות או ההצעה לסרסר את בת זוגו לשעבר של נתניהו. כל אחת מאמירות אלה מציירת לנו תמונה מכוערת יותר של בנו של ראש הממשלה, צעיר שחי על חשבון הציבור, שמאובטח על חשבון הציבור ושיורק בפניו של הציבור.

צוחקים על מיליארדים, בוכים על 400. מתווה הגז? לא יודע כלום
צוחקים על מיליארדים, בוכים על 400. מתווה הגז? לא יודע כלום

בתגובה שיצאה בשמו של יאיר נתניהו הוא “מצר על הדברים ומתנצל אם מישהו נפגע מהם” טוען שהדברים “אינם מייצגים את מי שאני, את הערכים עליהם חונכתי ואת מה שאני מאמין”, מחדד שדבריו לניר מימון היו “בדיחה לא מוצלחת והסתלבטות עליו” ומבהיר שמעולם לא התעניין במתווה הגז ואינו בקיא בפרטיו. תגובה מדובררת ומכובסת להפליא, אבל אמינה היא לא.

ראש הממשלה תוקף, מתגונן וצובר הון פוליטי, כרגיל

כיוון שראש הממשלה לא הצליח לעצור את הפרסום, הוא עוסק במזעור נזקים ואם אפשר, על הדרך, גם בגריפת הון פוליטי. הטקטיקה של נתניהו, כמו נתניהו, היא, כרגיל, הסתה והתקפה.

בטוויטר של ראש הממשלה אין כל התייחסות לפרשה. בפייסבוק, הוא מסתפק בשיתוף של סטטוס של גלית דיסטל אטבריאן, שבלי מילים מצדו של נתניהו, אומר המון. אין פה הסתייגת מהדברים הקשים של הבן כלפי נשים, למשל, אין פה מבוכה על הגילוי ש”הילד” בבלפור מבקר במועדוני חשפנות וצורך שירותי מין, יש פה מתקפה על התקשורת וקריאת ניצחון ילדותית, כי מתברר שבעולמם של דיסטל אבריאן ושל נתניהו, בן זנאי בבית הוא בעיקר מתכון לצבירת כוח פוליטי.

בנימין, שרה, יאיר ואבנר נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לעמ)
בנימין, שרה, יאיר ואבנר נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לעמ)
התגובה הרשמית של משפחת נתניהו, אין חדש:

“יחשוב כל הורה שצפה בכתבה איך היה מגיב לו כל אמירת סרק של ילדיו הייתה הופכת לכותרת ראשית בערוץ 2, כל יציאה מהבית מושא לתחקיר וכל שיחה יעד להקלטת סתר”
האמירות הקשות הן “אמירות סרק”, אין התייחסות עניינית לדבריו של יאיר נתניהו, ודאי שאין התנצלות או לקיחת אחריות. יש פה רק מאבטח מרושע שחשף תקשורת אכזרית שפרסמה את הדברים.
“רדיפה, שפיכות דמים ושיימינג – כל האמצעים כשרים בעיניכם לפגוע בממשלת הליכוד בראשות נתניהו”
הייתי מהמרת שקיימת תבנית של מסמך במחשב דוברות ראש הממשלה שבה המשפט הזה מופיע תמיד, לא משנה מה הנושא ועל מה התגובה.
“ברשעות חטטנית כזאת לא סיקרתם אף בן משפחה של שום ראש ממשלה אחר”
הטיעון העייף והבכייני ביותר בספר. למה הוא לא ואני כן? נו, באמת.

הדרת נשים זו מילה אחרת לסרסור בנשים? כנראה שזה הכי קרוב להסתייגות שנשמע מנתניהו

נתניהו הוא אמן טקטיקת ההסחה, אבל בואו נחזיר את הדיון למקומו הראוי ונדבר על מה שרלוונטי.

בנו של ראש הממשלה, צעיר בן 25, לא ילד, אדם בגיר שבניגוד לצעירים בגילו אינו עסוק בלימודים או בפרנסה, הוא מיזוגן וזנאי המגלה יחס מזלזל ובלתי נסלח כלפי נשים, כולל מי שהיתה בת זוגו ועל הדרך גם אומר אמירות שמעלות סימני שאלה על התנהלות ראש הממשלה סביב מתווה הגז ומאיים (“אם הוא מתפטר, אחי, אנחנו חייבים לרצוח אותו” בצחוק? לא בצחוק?) על המאבטח שלו ששומע את הדברים (ולא מבחירה).

יאיר נתניהו בילדותו. היום הוא כבר לא ילד וכבר לא חמוד בכלל (צילום: משה מילנר / לעמ)
יאיר נתניהו בילדותו. היום הוא כבר לא ילד וכבר לא חמוד בכלל (צילום: משה מילנר / לעמ)
פני יאיר נתניהו כפני המדינה?

אני בטוחה שיש הרבה מאוד אנשי ימין ואף תומכים של נתניהו שמתביישים באמירות ומסתייגים מהתנהגותו של יאיר נתניהו, אבל אותם קשה לשמוע על רקע קהל המעודדים שמאשימים את התקשורת, את המאבטח ואת השמאל, כמובן, ומגלים סלחנות בלתי נתפסת כלפי ניצול נשים, שרואה בביקור במועדוני חשפנות ובזנאות לא יותר מהשתובבות והתנהגות נורמטיבית של צעירים. המציאות העצובה היא שבישראל 2018 עדיין יש לא מעט גברים ונשים (!) שמאמינים שיש מקום להתנהגות כזאת, שאומרים בריש גלי שאין בה פסול שלא מסתייגים ואף מעודדים ניצול מביש של נשים. זה מדאיג עוד יותר מאמירותיו של פרחח אחד עם יותר מדי כסף (או חברים עם כסף) ומעט מדי חינוך וזה מחדד לנו עד כמה, גם בעידן ה #metoo, ארוכה הדרך לחברה שמבינה שלנשים מגיע כבוד בסיסי.

כאישה, נפגעתי מדבריו של יאיר נתניהו וחבריו ומיחסם המחפיץ והמזלזל כלפי נשים, כאימא, מפחיד אותי לגדל ילדים, משני המינים, במדינה שבה חושבים שלגיטימי להתבטא ולנהוג כך כלפי נשים.