השחקנית אסיה ארג’נטו מואשמת בהטרדה

השחקנית, שהעידה שנאנסה על ידי הארווי ויינשטיין ושהפכה לאחת הדוברות המובילות של תנועת #metoo מואשמת בהטרדה מינית של שחקן צעיר. ארג’נטו שילמה לצעיר פיצויים במסגרת הסכם

*** עדכון 20.08.18 **

השחקנית אסיה ארג’נטו, שנאומה בפסטיבל קאן במאי האחרון, שבו סיפרה שהארווי ויינשטיין אנס אותה עורר סערה גדולה והפך אותה לאחת הדוברות המובילות של תנועת #metoo, שילמה, על פי דיווחים בכלי תקשורת שונים, 380 אלף דולר לשחקן צעיר בשם ג’ימי בנט, לאחר שהוא טען שארג’נטו הטרידה אותו כשהיה בן 17.

בנט וארג’נטו הכירו בשנת 2004 כאשר בנט שיחק בתפקיד בנה של ארג’נטו בסרט. הם שמרו על קשר ויחסה של ארג’נטו לבנט היה אמהי. לדברי בנט, במאי 2013 נפגשו השניים במלון בקליפורניה, שם הם קיימו יחסי מין אחרי שארג’נטו השקתה אותו באלכוהול.

בנובמבר 2017 שלח בנט לארג’נטו מכתב לפני תביעה שבו דרש פיצויים בסך 3.5 מיליון דולר על הירידה הדרמטית בהכנסותיו, בעקבות האירוע.

השניים הגיעו לבסוף לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט ובמסגרתה שילמה ארג’נטו פיצוי בסך 380 אלף דולר.

מאי 2018: נאומה של אסיה ארג’נטו בפסטיבל קאן

השחקנית האיטלקיה אסיה ארג’נטו עלתה להגיש את פרס השחקנית בפסטיבל קאן, אבל במקום נאום ברכות שגרתי, עמדה מול הקהל הרב ואמרה: “ב-1997, הארווי ויינשטיין אנס אותי, זה היה פה, בקאן. הייתי בת 21. הפסטיבל הזה היה שדה הציד שלו”. ארג’נטו, שהיא אחת משורה ארוכה של נשים מפורסמות שהעידו על תקיפה מינית מידיו של ויינשטיין, כבר דיברה בעבר על האונס, אך בחירתה לשאת את הנאום הדרמטי במקום שבו בוצע הפשע הנורא והדברים שאמרה בהמשך, השאירו את הקהל המום.

“הארווי ויינשטיין לא יתקבל פה שוב בסבר פנים יפות, הוא יחיה בחרפה וינודה על ידי קהילת הקולנוע שפעם אימצה אותו אל לבה וחיפתה על פשעיו”. חזתה ארג’נטו ודבריה מבטאים יותר מכל את השינוי החשוב שעבר על תעשיית הקולנוע מאז שהחלה מהפכת #metoo. תיבת הפנדורה נפתחה, קשר השתיקה נפרץ ופשעיהם של אותם גברים רבי עוצמה שעשו בנשות התעשייה כרצונם, כמו ויינשטיין ואחרים, לא יושתקו עוד.

אבל חשיפתו של ויינשטיין והמהפכה שבאה בעקבותיו, אינם הסוף ואת האצבע המאשימה הפנתה ארג’נטו בנאומה לא רק כלפי האיש שלדבריה אנס אותה, אלא גם כלפי אנשים שעודם חלק מהתעשייה: “גם הערב יושבים בינינו אנשים שעדיין לא נשאו באחריות על פשעיהם כלפי נשים. אתם יודעים מי אתם, אבל מה שיותר חשוב זה שאנחנו יודעים מי אתם ולא ניתן לכם להמשיך להתנהל כך”. ניקוי האורוות החיוני של תעשיית הקולנוע הוא ללא ספק אחד התהליכים הדרמטיים של השנה האחרונה, אבל בדבריה, מזכירה לנו ארג’נטו שאמנם הדרך עדיין ארוכה ותיקון התעשייה עוד נמצא בעיצומו אבל גם שהמציאות השתנתה ולעולם לא תחזור להיות כפי שהיתה עד כה. אם היה למישהו ספק, לא מדובר בגל חולף ומאזן הכוחות השתנה.

אסיה ארג'נטו מאשימה (צילום מסך)
אסיה ארג’נטו מאשימה (צילום מסך)

ואם נדרשה לנו תזכורת לכך שעוד יש הרבה מה לתקן, בתעשיית הקולנוע ובכלל, במקביל לטקס הודיע התובע הכללי בפריז על פתיחת חקירה נגד הבמאי המפורסם לוק בסון (“ניקיטה”, “לאון”, “האלמנט החמישי”) בחשד שביצע אונס המלון יוקרה בפריז. המתלוננת, ששמה אסור בפרסום, היא שחקנית צרפתייה בת 27 שסיפרה לחוקרים שחשה ברע אחרי ששתתה משקה בחברת בסון ושמאוחר יותר התעוררה וגילתה שהותקפה מינית. הפעם לא מדובר בסיפור ישן, אלא באירוע שהתרחש לכאורה ביום חמישי האחרון. עורכי דינו של בסון מכחישים את ההאשמות.

במקרה, או שלא במקרה, במהלך נאומה של ארג’נטו, התעכבה המצלמה על בסון שישב בקהל.

מחאת 82 שחקניות ובמאיות (צילום מסך)
מחאת 82 שחקניות ובמאיות (צילום מסך)

ולצד המחאה על אלימות מינית כלפי נשים בתעשייה, בשבת שעברה צעדו יחד 82 שחקניות ובמאיות על מדרגות פסטיבל קאן במחאה על אפליית הנשים בתעשיית הקולנוע. המספר 82 אינו מקרי, ב-71 שנותיו של הפסטיבל, רק 82 סרטים של נשים במאיות היו מועמדים לפרסים, בהשוואה ל-1,645 סרטים של במאים גברים וסרט אחד בלבד של במאית (“הפסנתר” בבימויה של ג’יין קמפיון) זכה בפרס דקל הזהב.