הסרט “חנות הספרים”

חנות הספרים הוא קודם כל סרט לאוהבי ספרים ולאנשים שאוהבים לקרוא בין השורות ולהשתמש בדמיון. זה סרט עם קצב אחר ודרמה מופנמת ומרומזת וזה בדיוק מה שיפה בו

לפלורנס גרין יש חלום, היא רוצה לפתוח את חנות הספרים הראשונה בעיירה האנגלית המנומנמת הרדבורו. פלורנס, אלמנה מזה 16 שנה, רוכשת את מבנה ה”אולד האוס”, משפצת אותו והופכת אותו לביתה ולחנות ספרים. פתיחת החנות מפיחה רוח חדשה בעיירה, בעיקר לאחר שפלורנס מתחילה למכור בחנות ספרים חדשניים ושנויים במחלוקת באותה עת, כמו “לוליטה”. בהדרגה, מפתחת פלורנס ידידות מפתיעה עם מר בראנדיש, לקוחה הטוב ביותר, שחי באחוזתו בבדידות מזהירה, על רקע שמועות שונות ובעיקר משונות על גורלה של אשתו הנעלמת.

פלורנס גרין פותחת חנות ספרים ומפיחה חיים בעיירה המנומנמת (יחצ)
פלורנס גרין פותחת חנות ספרים ומפיחה חיים בעיירה המנומנמת (יחצ)

פתיחת החנות לא מתקבלת בעין יפה על ידי גברת גמארט המרירה והנקמנית, המעוניינת לשמר את מעמדה כפטרונית היחידה של סצנת האמנות המקומית. גמארט יוצאת למאבק נגד פלורנס והחנות שלה ופלורנס מוצאת את עצמה כמעט בודדה במערכה, כשלצדה רק ידידה בחדש, בראנדיש.

המאבק המתנהל נגד חנות הספרים של פלורנס הוא מאבק כוחני ומניפולטיבי שמהר מאוד מתברר שאינו מאבק נקודתי על קיומה ומיקומה של חנות ספרים, אלא מאבק על שליטה בחיי העיירה. זה מאבק שמתנהל בערמומיות ותוך שימוש ציני בבני העיירה, מאבק שלאישה כמו פלורנס יש אולי את האומץ להתמודד בו, אבל לא את הכלים לנצח בו.

גברת גמארט מנהלת מאבק כוחני ומניפולטיבי נגד החנות ונגד פלורנס עצמה (יחצ)
גברת גמארט מנהלת מאבק כוחני ומניפולטיבי נגד החנות ונגד פלורנס עצמה (יחצ)

“חנות הספרים” זכה בפרסי גויה 2018 לסרט הטוב ביותר, הבמאית הטובה ביותר והתסריט המעובד הטוב ביותר. אמילי מורטימר הבריטית מגלמת את פלורנס גרין, אישה אמיצה מאוד ועצמאית עם תשוקה אמיתית לספרים ולחיים ורצון עז לחיות חיים מלאים, גם אחרי האובדן הכואב של בעלה האהוב. ביל ניי הבריטי הוא מר בראנדיש המסתורי, גיבור מהזן הישן שנחלץ לעזרתה של פלורנס. מערכת היחסים ביניהם היא אחת החידות הבלתי פתורות של הסרט, עם מרחב עצום לפרשנות ולדמיון. פטרישה קלארקסון היא הגברת גמארט, אישה נחושה, חזקה, מניפולטיבית וללא מעצורים או חמלה.

פלורנס גרין, אישה אמיצה ועצמאית  עם תשוקה אמיתית לספרים ולחיים (יחצ)
פלורנס גרין, אישה אמיצה ועצמאית עם תשוקה אמיתית לספרים ולחיים (יחצ)

הסרט הוא סרט לאוהבי ספרות וספרים ולחובבי סרטי אווירה עם ניחוח בריטי. זהו סרט שיש בו הרבה מאוד קריאה בין שורות ורמזים שמאלצים אותו להפעיל את הדמיון ושהקצב שלו הוא קצב אחר, נינוח. זה סרט שמתעכב על פרטים, על תמונות, על רגעים ונותן לנו את הזמן לדמיין, להשלים, לשאול את עצמנו שאלות ולחפש את התשובות בעצמנו, מתוך מה שלא נאמר ולא מוצג לנו ולקבל שישנן שאלות שפשוט אין עליהן תשובה. הדרמה בסרט גם היא מאופקת, מופנמת, מסתתרת מתחת לפני השטח, אבל נוכחת בכל רגע ומלאת עוצמה. זה סרט, שכמו ספר, צריך לחוות לעומק, בשקט, רצוי עם כוס יין טוב ביד.