סנאפשוט, תמונה של מציאות לא פשוטה

יעל, קיבוצניקית לשעבר וצלמת מוכשרת חושפת דרך עדשת המצלמה את האמת שהיא מתקשה לראות, עד שהמציאות מאלצת אותה להביא בחייה ובחייה הסובבים אותה בעיניים פקוחות ובלי פילטרים

יעל, צעירה בת 30 שגדלה בקיבוץ, חיה בעיר עם בן זוגה, קובי, עובדת כמזכירת מערכת בעיתון ומנהלת רומן עם העורך הראשי הנשוי. היא צלמת מוכשרת שאינה מצליחה להניע את עצמה להשתמש בכשרונה כדי להפוך את הצילום לקריירה ודרך עדשת המצלמה שלה ובליווי קולו של קובי, אנחנו נחשפים לאמת על חיי הוריה של יעל, אותה היא לא מסוגלת לראות בעצמה.

יעל, ניב וקובי, מה מסתתר מאחורי מערכת היחסים המורכבת ביניהם? (צילום: עינב גיאת גוטמן)
יעל, ניב וקובי, מה מסתתר מאחורי מערכת היחסים המורכבת ביניהם? (צילום: עינב גיאת גוטמן)

על פניו, יעל גדלה בבית מאושר, לזוג הורים אוהבים. אמה אישה שקטה ויפהפייה, אביה, דמות דומיננטית ונערצת על יעל ועל כל סביבתו, “מלח הארץ”. יעל עצמה היא מושא הערצתם של אחיה הצעיר, ניב ושל קובי, בן זוגה. אבל משהו בתמונה המשפחתית ובחייהם של יעל ושל ניב, פשוט לא מסתדר. מה מסתתר מאחורי החזית הזוגית ההרמונית של הוריה של יעל? מה קורה לאחיה, המוזיקאי שבוחר לבלות את זמנו ברפת, עם הפרות, ולמה מחליטה יעל פתאום, שבוע לפני החתונה וללא הסבר, לבטל הכל ולהיפרד מקובי?

ניב, מוזיקאי מוכשר שמנגן לפרות (צילום: עינב גיאת גוטמן)
ניב, מוזיקאי מוכשר שמנגן לפרות (צילום: עינב גיאת גוטמן)

המצלמה שיעל נושאת איתה לכל מקום חושפת בפני הצופים את הסדקים הקטנים בחיי הסובבים אותה ובחייה שלה שמאחוריהם מסתתר השבר הגדול, אך למרות שברור שמשהו בחייה משובש, יעל עצמה לא מצליחה לראות את האמת הקשה, עד הרגע שבו המציאות טופחת על פניה והיא נאלצת להתמודד איתה בעיניים פקוחות לרווחה, בלי תיווך ובלי פילטרים.

קובי ויעל, הסדקים הקטנים שהופכים לשבר גדול (צילום: עינב גיאת גוטמן)
קובי ויעל, הסדקים הקטנים שהופכים לשבר גדול (צילום: עינב גיאת גוטמן)

את האמת פוגשת יעל במעון לנשים מוכות, אליו נמלטה אמה אחרי ששוב הוכתה על ידי בעלה. בבת אחת נאלצת יעל להשלים עם העובדה הכואבת שאביה הנערץ הוא גבר אלים שמתעלל כבר שנים רבות באמה. עם הזמן, מבינה יעל שהסימנים להתנהגותו האלימה של אביה היו שם כל הזמן ושהיא פשוט לא ראתה אותם. היא גם מבינה את ההשפעה העמוקה של מערכת היחסים בין הוריה על ניב, אחיה, עליה עצמה ועל יחסי הכוחות בינה לבין האנשים שסביבה בכלל וקובי, בן זוגה לשעבר, בפרט.

האב, "מלח הארץ" המתעלל, האם, קורבן שקט לאלימות (צילום: עינב גיאת גוטמן)
האב, “מלח הארץ” המתעלל, האם, קורבן שקט לאלימות (צילום: עינב גיאת גוטמן)

מסעה של יעל מרגע התגלית הוא מסע של גילוי עצמי, של תיקון אותם דברים שאפשר עוד לתקן והשלמה עם הדברים שאין להם תקנה.

הסרט מעמת את הצופה עם המציאות של אלימות במשפחה שנוכחת ומתקיימת בכל שכבות האוכלוסיה, גם במקומות שאנחנו פחות מצפים לראות אותה. אלימות גלויה יותר וגלויה פחות, קשר השתיקה שסביבה והשפעתה הנרחבת של האלימות לא רק על הקורבן הישיר שלה, אלא גם על המשפחה והסביבה כולה.

הסרט, בבימויו של דורון ערן, נוצר בהשראת אירועים אמיתיים ומעלה על סדר היום הציבורי את נושא האלימות כלפי נשים בחברה הקיבוצית ובכלל.

יעל מנסה לתקן את מה שניתן ולהשלים עם מה שלא (צילום: עינב גיאת גוטמן)
יעל מנסה לתקן את מה שניתן ולהשלים עם מה שלא (צילום: עינב גיאת גוטמן)

אורך הסרט: 80 דקות
שחקנים: אמנון וולף, שרון טל, דני גבע, סמדר, קלצ’ינסקי, אבי פניני, שלומי ברטונוב, הילה הראל
בתפקידי אורח: שלמה וישינסקי, נירו לוי, הילי לואיס
בימוי: דורון ערן
תסריט: עודדה יערי
הסר זכה הפרס Silver Remi בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ביוסטון, ארה”ב ומועמד לפרס השחקנית הטובה ביותר, פסטיבל הקולנוע הבינלאומי, הובוקן, ארה”ב.