התפתחות דרמטית בפרשת ההטרדות של קווין ספייסי

האישומים נגד ספייסי בגין תקיפה מינית של צעיר בן 18 בבר ב-2016 בוטלו על ידי התביעה. תלונות רבות אחרות נגד השחקן לא הגיעו להליך פלילי או שחלה עליהן התיישנות

** עדכון 18.7.19 **

התפתחות דרמטית בפרשת קווין ספייסי: האישומים נגד ספייסי בגין תקיפה מינית של צעיר בן 18 בבר ב-2016 בוטלו על ידי התביעה במסצ’וסטס. תיק זה היה התיק היחיד נגד ספייסי שהבשיל לכלל הליך פלילי, כאשר על חלק מהתלונות המרובות נגדו חלה התיישנות.

לדברי סנגוריו של ספייסי, במכשיר הסלולרי של הצעיר קיימות ראיות שיכולות לטהר את שמו של ספייסי, אך הצעיר, ששמו נותר חסוי, סירב להעיד והמכשיר עצמו נעלם. מוקדם יותר השנה ביטל הצעיר גם הליך אזרחי נגד ספייסי.

העדויות הרבות שהתפרסמו נגד ספייסי הובילו לפיטוריו מהסדרה “בית הקלפים” ולהוקעתו בהוליווד וסרטו האחרון, שיצא לאקרנים באוגוסט 2018, נחל כישלון קופתי מונומנטלי.

השאלה שנשאלת עכשיו היא האם ביטול ההאשמות נגד ספייסי באירוע תקיפתו המינית של הצעיר בבר יוביל לניקוי שמו של השחקן ולחזרתו לבמה, או שהתלונות הרבות נגדו, אף שלא הבשילו לכלל הליך פלילי, סתמו את הגולל על הקריירה שלו לעד.

** הכתבה התפרסמה במקור ב-25.12.2018 **

כשבועיים אחרי שתפוצצה פרשת הארווי ויינשטיין ופרץ גל הצונמי של עדויות #metoo, העיד השחקן האמריקאי אנתוני ראפ שאף הוא נפל קורבן להטרדה וסיפר כיצד בשנת 1986, כשהיה בן 14 בלבד, פגע בו מינית השחקן המצליח קווין ספייסי. ספייסי טען בתגובה שאינו זוכר את האירוע, התנצל בלשון רפה על “התנהגות לא נאותה בשכרות” וניצל את החשיפה כדי להצהיר על היותו גיי. אך לא יציאתו מהארון ולא הפופולריות הרבה שלו עזרו לספייסי. בצעד חסר תקדים, חברת נטפליקס מיהרה לפטרו מתפקידו בסדרה הפופולרית “בית הקלפים” שבה כיכב וכן גנזה את הסרט “גור” שבו כיכבר ספייסי בתפקיד הסופר גור וידאל.

אנתוני ראפ, סיפר כיצד נפגע מינית על ידי ספייסי כשהיה בן 14 בלבד (צילום מסך)
אנתוני ראפ, סיפר כיצד נפגע מינית על ידי ספייסי כשהיה בן 14 בלבד (צילום מסך)

כמו שקורה לעתים קרובות במקרים דומים, עדותו של ראפ היתה רק הסנונית הראשונה. מיד עם פירסום העדות, יזם תיאטרון אולד ויק שבלונדון, שם שימש ספייסי כמנהל אמנותי בין השנים 2015-2004, הליך לאיסוף תלונות אנונימיות עבור אנשים הקשורים לתיאטרון והסכר נפרץ. 

השחקן המקסיקני רוברטו קבזוס טען שהיו לו “כמה מפגשים קשים” עם ספייסי “שהיו על גבול ההטרדה”, היוצר האמריקאי טוני מונטנה סיפר שספייסי נגע בו באופן לא ראוי בבר בלוסאנג’לס ב-2003, גבר אחר סיפר כיצד, כשהיה בן 17, התעורר בוקר אחד ומצא את ספייסי שוכב עליו וגבר נוסף העיד שספייסי חשף את עצמו בפניו ב-2010 כאשר הוא עבד במלון באנגליה. הברמן לשעבר דניאל ביל סיפר לעיתון סאן הבריטי שספייסי חשף את עצמו בפניו כשביל היה בן 19 והזמין אותו לחדרו ולאחר מכן העניק לו שעון בשווי 5,000 ליש”ט.

על פי דיווח נוסף, משטרת בריטניה פתחה בחקירה נגד ספייסי לאחר שקיבלה תלונה על תקיפה מינית של גבר שהיה אז בן 23 והתעורר בביתו של ספייסי כשהשחקן מבצע בו מעשה מיני.

בסך הכל, בתיאטרון האולד ויק התקבלו 20 תלונות שונות על ספייסי, 16 מהן על ידי עובדים לשעבר, כולם גברים אך נראה שזהו רק קצה הקרחון.

לאחר שפוטר מנטפליקס ושסוכנות השחקנים CAA הפסיקה לייצגו, גם הקהל הצביע ברגליים והביע את מורת רוחות מהתנהלותו של השחקן ובאוגוסט האחרון, סרטו החדש של ספייסי שבר שיא שלילי של הכנסות והכניס בערב יציאתו לאקרנים 126 דולר בלבד.

על חלק מהעדויות נגד ספייסי חלה התיישנות, חלקן נמצאות בשלבי חקירה שונים, ספייסי הועמד לדין על תקיפה מינית של נער בבר במסצ’וסטס ביולי 2016, אך ביולי 2019, ההאשמות נגדו בגין אירוע זה בוטלו.

קווין ספייסי (צילום מסך)
ספייסי יעמוד לדין (צילום מסך)

בדצמבר 2018, העלה ספייסי לערוץ היוטיוב שלו סרטון מוזר שבו הוא מופיע כפרנק אנדרווד, דמותו ב”בית הקלפים”. בסרטון, אומר ספייסי “הם מחכים בנשימה עצורה לשמוע ואותי מודה בכל. הם יגידו שאני מגלה חוסר כבוד כי אני לא משחק לפי הכללים. מעולם לא שיחקתי לפי הכללים, אף פעם לא. ואתם אהבתם את זה” “לא אשלם מחיר על דברים שלא עשיתי” ו “לא הייתם מאמינים לרע ביותר בלי ראיות, נכון? לא תמהרו לשפוט ללא עובדות”. האם אמירות אלה מתייחסות להאשמות נגדו? לספייסי הפתרונים.