מלחמת הסרטונים של נתניהו: של מי הבחירות האלה באמת?

אין דבר שראש הממשלה שלנו אוהב יותר מסרטונים, עזרים ויזואליים ומסר מהסוג שמציג אותו כקורבן כוחות אופל כלשהם. הפעם הוא עשה את זה קצר, רע ובזווית בעייתית

אחת השאלות הגדולות של הבחירות המתקרבות היא שאלת החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה. מה יחליט מנדבליט והאם זה יקרה עוד לפני הבחירות או רק לאחריהן? דבר אחד ברור: ראש הממשלה כנראה חושש מאוד (ובצדק) מהאפשרות שכתב אישום יוגש נגדו לפני הבחירות, שאת מועדן, כזכור, הוא קבע, ונראה שיעשה הכל, כולל הכל, כדי למזער את הנזקים לעצמו.

את נרטיב “לא יהיה כלום כי לא היה כלום” שדרג נתניהו לנרטיב לפיו השמאל והתקשורת מפעילים לחץ על היועץ המשפטי לממשלה כדי שיוגש כתב אישום בכל מחיר. הנרטיב הזה צובע מראש את החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה לא כהחלטה שקולה, המבוססת על חקירות, מסמכים, עדויות ודיונים מעמיקים, אלא כהחלטה מונעת מפחד, מלחצים חיצוניים. הנרטיב הזה מתעלם מעובדות, מרוקן מתוכן את כל ההליך, הופך את מנדלבליט (האיש שנתניהו עצמו מינה) ללא יותר מבובה ושם את ראש הממשלה בתפקיד הקורבן שמתנכלים לו.

בנימין נתניהו, אוהב סרטונים (צילום מסך)
בנימין נתניהו, אוהב סרטונים (צילום מסך)
קצר, רע ובזווית בעייתית

הסרטון שהעלה ביבי לדף הפייסבוק שלו אתמול שובר שיא חדש של טעם רע (וככל הנראה גם חורג מחוקי תעמולת הבחירות). ב-30 שניות מספר לנו נתניהו (שמצולם בזווית קצת מוזרה) בדיחה תמוהה ולא מצחיקה בעליל, על איש מ”מדינה מזרח תיכונית מסוימת” (עזר ויזואלי: מפה) שזרועו נכרתה לאחר שהורשע בגניבה ולאחר מכן זוכה בערעור. נתניהו, שנראה משועשע מבדיחת הקרש של עצמו שואל “מישהו יכול להחזיר לו את היד?” ועובד מיד לאנלוגיה: אם יתחיל הליך שימוע לפני הבחירות, מישהו יכול להחזיר לכם את הבחירות?

מה עושה כאן נתניהו? קודם כל, הוא משווה את מערכת המשפט של “מדינה מסוימת במזרח התיכון”, זו שגוזרת על גנבים עונש כריתת זרוע, למערכת המשפט ששוקלת את העמדתו לדין. הגנב החף מפשע (כי מערכת המשפט דפוקה), הוא כמובן נתניהו עצמו והיד הכרותה היא הבחירות.

רק שבעוד שנתניהו שואל “מישהו יכול להחזיר לו את היד?” במעבר לאנלוגיה הוא שואל “מישהו יכול להחזיר לכם את הבחירות?” ואל תתבלבלו, אין כאן מקריות, נתניהו דואג לטפח בכל דרך אפשרית את התפיסה שהוא לא בר החלפה, שהמדינה היא נתניהו. הוא עשה את זה בתמונה שפרסום מביקורו בברזיל עם הכיתוב שבו נכתב “נתניהו וישראל חד הם” והוא עושה את זה שוב בסרטון כשהוא מנסה להסביר שאם יתחיל שימוע לפני הבחירות, הבחירות יילקחו לא ממנו, אלא מאיתנו.

הקונטרה של יאיר לפיד

בתגובה, מיהר יאיר לפיד לפרסם סרטון משלו, בן 15 שניות, שבו הוא שואל “מישהו יכול להחזיר לנו את השפיות?” וקובע: “אם למישהו יש כתב אישום, הוא לא יכול לרוץ לבחירות”. אני בעיקר רוצה לדעת מתי הפכנו למדינה שבה בצל כתב אישום, התמודדות בבחירות היא בכלל אופציה, למה בכלל צריך להגיד את מה שאמור להיות, בעולם מתוקן, מובן מאליו?

זו לא הפעם הראשונה שראש הממשלה תוקף את רשויות החוק ואת מערכת המשפט, זו לא פעם ראשונה שבשם ההגנה על עצמו, הוא פוגע פגיעה קשה בעקרונותיה ובמוסדותיה של חברה דמוקרטית, אבל בכל פעם הוא מותח את החוט עוד קצת, חוצה עוד קו אדום, מרחיב את השסע בין האזרחים ומביא את המדינה אותה הוא אמור להנהיג קרוב יותר למצב שאין ממנו דרך חזרה.

נתניהו קורא בסרטון שלו לא להתחיל לפני הבחירות שימוע שלא יסתיים לפני הבחירות. ואם השימוע יתחיל וגם יסתיים לפני הבחירות? מן הסתם, גם לזה תהיה לנתניהו תשובה, שתוצג בסרטון קצר, עם עזרים ויזואליים.