“סגן הנשיא”: האיש החזק של הממשל האמריקאי

דיק צ’ייני נחשב לסגן הנשיא החזק ביותר אי פעם ולמי שעיצב את מדיניותו של הנשיא ג’ורג’ וו בוש, הסרט “סגן הנשיא” נותן לנו הצצה נדירה לחייו ולדמותו

סגן נשיא ארה”ב הוא בהגדרתו תפקיד סמלי בעיקרו, אבל דיק צ’ייני, שהיה סגנו של הנשיא ג’ורג’ וו בוש, היה סגן נשיא אחר לחלוטין, שפעל למעשה ומאחורי הקלעים, כנשיא שותף של נשיא ארה”ב והשפיע השפעה דרמטית על ההיסטוריה האמריקאית. 

צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures
צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures

הסרט “סגן הנשיא” מספר לנו את סיפורו של צ’ייני ופותח לנו צוהר לחייו של אדם שמעטים יודעים עד כמה רבה היתה השפעתו. כיצד הפך צ’ייני מסטודנט שתיין לעוזר בכיר לנשיא פורד, לראש הסגל בבית הלבן, לחבר בבית הנבחרים, למזכיר ההגנה ולבסוף לסגן הנשיא? איך הוא הצליח לרתום את דעת הקהל האמריקאית לטובת ההחלטה לפלוש לעיראק אחרי הפיגוע במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 וכיצד השתמש בפרסום, במניפולציה ובדיסאינפורמציה כדי להשיג את מטרותיו?

הסרט עוסק בנסיקתו המקצועית של צ’ייני ובהשפעתה הרבה של אשתו, לין, על הדרך שבה הלך, הוא נוגע בסיפוריהן של בנותיו של צ’ייני: הקריירה הפוליטית של אחת מבנותיו שצעדה בעקבות אביה והתמודדותו של צ’ייני עם יציאתה מהארון של בתו השנייה.

צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures
צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures

הסרט עוסק בדמות פוליטית רבת השפעה ובכמה מהאירועים המשמעותיים ביותר בעשורים האחרונים ומבוסס על תחקיר יסודי, אך “סגן הנשיא” אינו דרמה וגם לא סרט תיעודי. באופן מפתיע ומרתק הוא מצליח לשלב אלמנטים קומיים בהצגה של אירועים דרמטיים מהחיים ומצליח להיות סרט רציני מאוד ומצחיק מאוד בו זמנית, לשעשע את הצופה אבל גם לגרום לנו לחשוב מחדש על כל מה שחשבנו שידענו על אירועים מסוימים ולשנות את זווית הראייה שלנו מן הקצה אל הקצה. בעיקר, מעלה הסרט הרבה מאוד סימני שאלה שרלוונטיים לא רק לאירועים המתוארים בו, אלא גם לחיינו היום: עד כמה אנחנו באמת יודעים על המציאות שהפוליטיקאים והתקשורת מציגים בפנינו?

צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures
צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures

את דיק צ’ייני מגלם כריסטיאן בייל המצוין שביצע שינוי דרמטי בחזותו הפיזית כדי לשחק בתפקיד, עליו אף זכה בפרס בגלובוס הזהב בקטגוריית השחקן הטוב ביותר. אדם מקיי, במאי ותסריטאי הסרט, רצה את בייל לתפקיד וכתב את התסריט עבורו. לדבריו, “אם הוא היה מחליט לא לקחת את התפקיד, כנראה שלא הייתי עושה את הסרט”. בייל הסתייג, עד שקרא את התסריט, “התסריט היה רחב יריעה הרבה מעבר למה שציפיתי. הוא היה נוקב לא רק במובן הפוליטי אלא גם במובן האישי, ועסק במה זה אומר להיות אדם, להיות חלק ממשפחה, חלק מאומה. וכמובן, כדרכו של אדם (מקיי), הוא היה מצחיק לאללה”.

כריסטיאן בייל בסרט סגן הנשיא (צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures)
כריסטיאן בייל בסרט סגן הנשיא (צילום: Matt Kennedy / Annapurna Pictures)

לתפקיד לין צ’ייני, אשתו, בחר מקיי את איימי אדמס, שהיתה מועמדת לפרס האוסקר חמש פעמים. אדמס חששה מהאתגר אך גם היא הוקסמה מהתסריט ונרתמה למשימה.

הסרט היה מועמד לשישה פרסי גלובוס הזהב בקטגוריית הסרט, הבימוי, התסריט והמשחק.

בימוי ותסריט: אדם מקיי
שחקנים: כריסטיאן בייל – דיק צ’ייני, איימי אדמס – לין צ’ייני, סטיב קארל – דונלד ראמספלד, סם רוקוול – ג’ורג’ וו. בוש
 
אורך הסרט: 132 דקות. הסרט מופץ ע”י פורום פילם