קינג ביבי: קיסר המניפולציות של דעת הקהל הישראלית

הסרט הדוקומנטרי ”קינג ביבי” מנסה לענות על השאלה כיצד הפך בנימין נתניהו לראש הממשלה בעל הקדנציה הארוכה ביותר ונותן לנו הצצה מרתקת למערכת יחסיו המורכבת של ביבי עם התקשורת

בנימין נתניהו בסרט קינג ביבי (באדיבות yes)
בנימין נתניהו בסרט קינג ביבי (באדיבות yes)

הערב תשודר בכורת הסרט הדוקומנטרי “קינג ביבי” ועל רקע אירועי השבוע האחרון, כמו גם הבחירות שיתקיימו בעוד כ-90 יום, קשה לדמיין תזמון מושלם יותר לשידור.

“קינג ביבי” מבוסס כולו על קטעי ארכיון של הופעותיו התקשורתיות של בנימין נתניהו, החל מהימים בהם כיכב כמומחה לטרור בטלוויזיה האמריקאית בשנות ה-80, דרך התקדמותו בפוליטיקה, התוודותו המפורסמת בשידור חי בפרשת “הקלטת הלוהטת” ועד לנתניהו של היום ששולט ביד רמה ברשתות החברתיות וכמעט שאינו מעניק ראיונות לתקשורת הישראלית.

צילום באדיבות yes
צילום באדיבות yes

מערכת יחסיו של נתניהו עם התקשורת, כישוריו כדובר והמניפולציות שהוא שכלל לדרגת אמנות מספקים לנו את התשובה לשאלה כיצד מצליח נתניהו, שהשנה ימלאו 10 שנים רציפות לשלטונו, להיבחר שוב ושוב וכיצד הפך לדמות שמתנגדיו, לא פחות מתומכיו, מתקשים לדמיין את מדינת ישראל בלעדיה.

חלקו הראשון של הסרט עוסק בילדותו של נתניהו, שגדל בארה”ב ושב אליה אחרי שירותו הצבאי בישראל. קל היום לשכוח שחלק ניכר מחייו בילה נתניהו מחוץ לישראל ובמובנים רבים, בארצות הברית עוצבה דמותו כפוליטיקאי. שם למד נתניהו, בין השאר, איך להתראיין, איך לנאום ואיך לעמוד מול מצלמה ואין ספק שאת פירות השקעתו הרבה בפיתוח יכולות תקשורתיות, הוא קטף עם שובו לארץ וממשיך לקטוף גם היום.

צילום באדיבות yes
צילום באדיבות yes

ב”קינג ביבי” צפיתי כבר לפני שבוע ומאז, בכל פעם שאני מתיישבת לכתוב עליו, נתניהו טורף את הקלפים: במוצאי שבת זה היה סרטון היד הכרותה, ביום שני זו היתה ה”הודעה הדרמטית” וביום שלישי זה היה משחק השוחד התמוה שניהל עם עוקביו דרך האינסטגרם. כל אחד מאירועים אלה יכול היה בקלות להשתלב בסרט, או אולי בסרט המשך וכל אחד מהם המחיש, בדרכו, את יכולתו המרשימה של נתניהו ללהטט בתקשורת ולרתום אותה לצרכיו.

ב-1993, נתניהו של פרשת “הקלטת הלוהטת” נכנס לאולפן בתפקיד הגבר שבגד באשתו ויצא מאותו אולפן כקורבן תמים של קנוניית סחיטה באיומים. את היכולת שלו לסובב את השיח לזווית שלו ולהפוך מפוגע לקורבן הוא רק שכלל מאז.

בווירטואוזיות מרשימה, מצליח נתניהו להפנות את אור הזרקורים אליו, להעביר את המסר שמיועד בעיקר לתומכיו ובו זמנית, להפנות אצבע מאשימה לתקשורת שלטענתו היא תקשורת מגמתית ועוינת שרודפת אותו. אותה תקשורת, שבעל כורכה, נגררת לריקוד שהוא מוביל. מסקרת, עוקבת, מפרשנת ומבקרת. התעלמות היא פשוט לא אופציה וכך המשחק נמשך ונמשך.

צילום באדיבות yes
צילום באדיבות yes

נתניהו מצליח להציג את עצמו בו זמנית כנרדף, כקורבן של התקשורת, של המשטרה ושל מערכת המשפט וכאיש החזק, האיש היחיד שיכול, “מר ביטחון”, גם אם המציאות והעובדות מספקות לנו תמונה אחרת לחלוטין.

אחרי שנים רבות כל כך בצמרת הפוליטיקה הישראלית ועל רקע החקירות נגדו אי אפשר שלא לתהות מה מניע את נתניהו, למה הוא נאחז בתפקידו, נלחם בציפורניים ולא מרפה. למה כל כך חשוב לו להיות ראש ממשלת ישראל? האם זה אגו? פחד ממה שיקרה ביום שאחרי? תאווה לכוח? או שפשוט גם נתניהו, כמו אזרחי ישראל, שבוי בתפיסה שאין לו תחליף, שראש ממשלת ישראל ובנימין נתניהו חד הם? האם הוא פשוט מפחד שביום שאחרי, הוא לא ידע יותר איך להיות פשוט בנימין נתניהו?

צילום באדיבות yes
צילום באדיבות yes

שידור הבכורה של “קינג ביבי” יתקיים ביום רביעי 9.1 בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-STING TV.

הסרט הופק עבור yes דוקו בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ומועצת הפיס לתרבות ולאמנות.
(87 דק’, ישראל, 2018)
בימוי: דן שדור | הפקה: לירן עצמור | תסריט: דן שדור | עריכה: נטע דבורקיס, דן שדור | עיצוב פסקול: איציק כהן | מוסיקה: קרני פוסטל | הפקה: לירן עצמור – “עצמור הפקות”.