הפריימריז בעבודה: נקודת מפנה למפלגה?

שעות ספורות אחרי סגירת הקלפיות כבר התפרסמו תוצאות הפריימריז. שאלת שריוני היו”ר עדיין פתוחה אבל השאלה הגדולה מכולן היא האם העבודה תצליח להתאושש מהשפל שבו היא נמצאת

כמעט שבוע אחרי הפריימריז בליכוד וכאשר הרוחות עודן גועשות סביב החשדות לזיופים אפשריים והמאבק ממשיך על שריוני ראש הממשלה, קיימה אתמול מפלגת העבודה את הבחירות המקדימות שלה בשקט יחסי ובבוקר שאחרי, אי אפשר שלא להתרשם מההבדלים העצומים בין הפריימריז בליכוד לפריימריז בעבודה, בתהליך ובעיקר בתוצאות.

56% ממתפקדי העבודה הצביעו בפריימריז, קצת פחות משיעור ההצבעה בליכוד, אבל אם אחרי הפריימריז בליכוד נאלצנו לחכות כמעט יממה עד לקבלת התוצאות הסופיות, תוצאות הפריימריז בעבודה התפרסמו פחות משלוש שעות אחרי סגירת הקלפיות. עניין קטן של שימוש בטכנולוגיה, כראוי למאה ה-21.

החדשות הטובות: שוויון מגדרי, גם בלי שריונים

אחת התוצאות הבולטות והמצערות של הפריימריז בליכוד היתה הנוכחות הדלה של נשים בעשירייה הראשונה, 2 בלבד. בעבודה, המצב שונה מאוד ובעשירייה הראשונה, על פי תוצאות בחירת המתפקדים ולפני הוספת השריונים של יו”ר המפלגה, ישנן 5 נשים, כאשר רק אחת מהן נכנסה לעשירייה בזכות שריון לנשים (מיכל בירן שקיבלה פחות קולות מאיתן כבל אך “עקפה” אותו בזכות השריון לאישה במקום 9). התמונה עשויה להשתנות מעט אחרי שיתוודעו בחירותיו של אבי גבאי למקומות 2 ו-10 ברשימה.

המנצח הגדול: איציק שמולי
הכל בראש

מצבה של מפלגת העבודה עגום. הסקרים מנבאים מספר חד ספרתי של מנדטים והבחירה באבי גבאי כמנהיג המפלגה, שנתלו בה תקוות רבות, לא הוכיחה את עצמה עד כה. עם זאת, למרות ההסתייגות מגבאי ומהתנהלותו, מומלציו הלא רשמיים (גבאי לא פרסם רשימת מומלצים רשמית), הכוללת את איציק שמולי, שלי יחימוביץ’, עמיר פרץ, סתיו שפיר, עומר בר-לב ומרב מיכאלי, התברגו כולם בעשירייה הראשונה, בעוד שמתנגדיו, הבולט בהם איתן כבל, נדחקו מטה. עכשיו נותר לראות איך ישתמש גבאי בשריונים שלו במקומות 2 ו-10. ייתכן שאם לא יצליח לגייס דמויות משמעותיות ובעלות ערך אלקטורלי, הוא יבחר לוותר על השריונים ולקדם במקומם את הח”כים ברשימה וכך לרכך את הביקורת נגדו מבית.

נדחק: כבל
פנים חדשות

הפתעת הפריימריז הוא יאיא פינק, המקורב לשלי יחימוביץ’. פינק, בן 34, פעיל חברתי, מייסד המיזם לובי 99 וחובש כיפה, נכנס למקום ה-12 אחרי שריונים.
עוד מועמדת שעוררה עניין רב היא מיכל צ’רנוביצקי, אישה חרדית, שנכנסה, אחרי שריונים, למקום ה-21, לא ריאלי, אבל בהחלט מרשים (כמעט כמו צ’רנוביצקי עצמה) וגם אמילי מואטי, שהתמודדה לראשונה, זכתה להצלחה מרשימה והתברגה במקום ה-18, אחרי שריונים.

יאיא פינק, הפתעת הפריימריז (צילום מסך)
יאיא פינק, הפתעת הפריימריז (צילום מסך)
כמה מילים על שריונים

השריונים והבטחות הייצוג נועדו להבטיח גיוון ברשימה לכנסת ולהבטיח ייצוג לאוכלוסיות שנתקלות בחסמים לבחירה וככאלה הם חשובים, אבל מעת לעת, חשוב לבחון אותם מחדש ולשאול עד כמה הם רלוונטיים. במקרה של מפלגת העבודה, עולה השאלה עד כמה רלוונטי שריון לקיבוצים, למשל ובמקרה של שריון לעולים חדשים, הן בעבודה והן בליכוד, אפשר לתהות מיהו בדיוק עולה חדש, בשני המקרים, המועמדים במשבצת זו (אברהם נגובה בליכוד, הנריקה צימרמן בעבודה) הם אנשים שחיים בישראל עשרות שנים.

היום שאחרי הפריימריז

עכשיו שהפריימריז מאחוריהם ואחרי שתיפתר סוגיית שריוני היו”ר ונדע סופית איך תיראה רשימת העבודה לכנסת, נותר לראות אם הפריימריז יהוו את נקודת המפנה הדרושה כל כך למפלגה. בסך הכל, רשימת העבודה, כפי שהיא נראית עד כה, היא רשימה טובה, שוויונית, עם כוחות צעירים נמרצים כמו סתיו שפיר ואיציק שמולי ופרלמנטרים ותיקים שהוכיחו את עצמם ושעדיין יש להם הרבה מה לתת. אבל האם זה מספיק כדי שהמפלגה תתאושש מהשפל שבו היא נמצאת ותחזיר לעצמה את כוחה? האם אבי גבאי ימשיך לגרור את המפלגה למטה או שימצא את הדרך להוביל את המפלגה לנמל מבטחים, האם צפויות נטישות של חברי הרשימה שהתברגו במקומות לא ריאליים למפלגות אחרות והאם צפויים איחודים עם מפלגות אחרות? ימים וסקרים יגידו.