רפי פרץ, שר חינוך מסוכן

הוא תומך בטיפולי המרה ובסיפוח השטחים ללא זכות בחירה לפלסטינים, מתנגד לשירות קרבי מעורב ורוצה להמשיך את השותפות עם עוצמה יהודית. שר החינוך של ישראל, קווים לדמותו

הוא ממובילי הזרם החרד”לי, מתנגד לשירות קרבי מעורב לנשים ולגברים, חבר לאנשי הימין הקיצוני של עוצמה יהודית ומעוניין להמשיך בחיבור למרות החריקות ומנהיג את איחוד הימין לצד יוזם “מצעד הבהמות” בצלאל סמוטריץ’. על פניו לא מפתיע ששר החינוך הטרי, רפי פרץ, הוא לא בדיוק ליברל גדול או אביר זכויות הלהט”בים, אבל כשהוא מביע תמיכה בטיפולי המרה, הוא חוצה קו אדום שלאף אדם שרואה את עצמו, כהגדרתו, כשר החינוך של העשור הקרוב אסור לחצות וזה הזמן להראות לו את הדרך החוצה וטובה שעה אחת קודם.

הריאיון של שר החינוך רפי פרץ אצל דנה ויס נמשך 15 דקות וייצר כותרות שיעסיקו אותנו לפחות ב-48 השעות הקרובות, את הנזק שגרמו דבריו של השר, קשה לאמוד, אבל הוא ללא ספק גדול מאוד.

הכותרת העיקרית שבה המדינה כולה עוסקת היום היא אמירתו של פרץ על טיפולי המרה. כאשר נשאל על ידי ויס אם הוא מאמין שאפשר להמיר את נטייתם המינית של אנשים השיב פרץ “אני חושב שאפשר… יש לי הכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך וגם עשיתי את זה”. וכך, שר החינוך של כל ילדי ישראל, מי שאמר, באותו ראיון, שהוא “שר החינוך של כולם, דתיים, חילוניים, ערבים, דרוזים, בדואים, צ’רקסים”, אומר לנו למעשה שיש סוג אחד של תלמידים שהוא חושב שהם “מקולקלים” ושצריך “לתקן”, התלמידים הלהט”בים.

רפי פרץ (צילום מסך)
רפי פרץ (צילום מסך)

יותר מזה, אומר פה פרץ למעשה שהוא, איש חינוך שאינו בעל הכשרה בתחום בריאות הנפש, היה שותף למעשה לתהליך שמתבצע על ידי אנשים ללא הסמכה ושהוכח כתהליך שגורם נזק נפשי עמוק ושאף הביא לתוצאות טרגיות, עד להתאבדות של צעירים שעברו אותו.

הבוקר, ביקש פרץ להבהיר את דבריו, בציוץ שהעלה בחשבון הטוויטר שלו:

עכשיו הכל ברור יותר מתמיד

בעקבות ההבהרה, ברור לנו עכשיו שפרץ לא טען ש”צריך” לשלוח ילדים לטיפולי המרה. תודה, באמת, שאתה משאיר את האופציה פתוחה.

ברור לנו גם שהוא חושב שטיפולי המרה נעשים על ידי אנשי מקצוע. אז לא, אין דבר כזה אנשי מקצוע שמבצעים טיפולי המרה, אלא אם כן שרלטנות מסוכנת היא מקצוע.

ברור לנו גם שהוא אומר שמערכת החינוך תמשיך לקבל את כולם, ללא הבדלים, רק שעוד יותר ברור לנו שאי אפשר להאמין לאף מילה שאומר האיש הזה שמאמין שהומואים הם מקולקלים שצריך לתקן.

וזה האיש שאמון היום על חינוך הילדים שלי ושלכם. 

גם ראש הממשלה מסתייג, האם הוא יפטר את שר החינוך שלו?

הרעש הגדול (והמוצדק) סביב אמירותיו החשוכות של שר החינוך שלנו בסוגיית טיפולי ההמרה, עשוי להסיח אותנו קצת מעוד כמה אמירות בעייתיות שלו. למקרה שפספסתם, הנה מבחר קטן:

“אני רוצה להחיל את הריבונות הישראלית על כל יהודה ושומרון”

להחיל ריבונות – כן, לתת זכות הצבעה לפלסטינים? זה לא. החבר פרץ, קוראים לזה אפרטהייד ולא, זה לא לגיטימי בדמוקרטיה וכל המילים היפות שלך על “מציאות מורכבת” לא הופכות את זה למשהו שהוא לא בגדר פגיעה בדמוקרטיה (זו שחשובה לך קצת פחות מהיהדות) והפרה של זכויות אדם ואישה. שוב – אפרטהייד.

שר החיונך של כולם, האמנם? (צילום מסך)
שר החיונך של כולם, האמנם? (צילום מסך)
הדתה שמדתה

שר החינוך פרץ חושב שמה שעשה קודמו, נפתלי בנט, עם לימודי המתמטיקה יפה מאוד וחשוב מאוד והוא מתכוון להמשיך לעודד לימודי מתמטיקה ואנגלית ברמה גבוהה, אך מטרת העל המצוהרת שלו כשר חינוך היא “העמקת התכנים היהודיים” ובלוגיקה הייחודית של פרץ, כל החיבור הזה הוא לא הדתה. זה נשמע אמין בערך כמו האמירה שלו שהוא רוצה להיות שר החינוך של כל המגזרים או שהוא ישקול להמשיך לתקצב את “איגי”.

בית המקדש

כל יהודי חולם על הקמת בית המקדש, מספר לנו פרץ ו”דרך הפעולה היא חינוכית”. כל קשר בין סעיף זה לקודמו מקרי בלבד. או שלא.

בן גביר כן, שקד לא
שקד ובן גביר, כן ולא (צילום מסך)
שר החיונך של כולם, האמנם? (צילום מסך)

שמענו כבר שהחיבור עם אנשי עוצמה יהודית הוא “רק חיבור טכני” שנועד להציל את קולות הימין, שמענו גם שהזוגיות הזאת לא בדיוק עובדת, לפחות אם תשאלו את אנשי עוצמה יהודית. אבל מבחינתו של פרץ, אם היה עובר החוק הנורבגי, הוא היה מתפטר מחר ומאפשר לבן גביר להיכנס לכנסת. איילת שקד לעומת זאת פחות באה טוב לפרץ, לא כי היא אישה, חלילה, אלא כי היא לא דתיה, אבל אולי גם לזה יש איזה טיפול המרה?

לא קשה לדמיין את חזון אחרית הימים של שר החינוך פרץ. מערכת חינוך שמתמקדת בתכנים יהודיים, טיפולי המרה לתיקון ה”מקולקלים” ובית מקדש שלישי. סמוטריץ’, ששואף כידוע לשובה של מדינת ההלכה, בוודאי מחכך את ידיו בהנאה.

יבורך הפרי.