“נשים קטנות” על המסך הגדול

עבור מי שגדלה על הספר “נשים קטנות”, גרסה קולנועית חדשה של הסיפור האהוב, תמיד מרגשת. “נשים קטנות” 2020 של התסריטאית-במאית גרטה גרוויג מועמד לשישה פרסי אוסקר ויוצא לאקרנים השבוע

את “נשים קטנות” כתבה לואיזה מיי אלקוט לפני יותר מ-150 שנה ולמרות שהספר נכתב בתקופה ובמציאת שונות מאוד מאלה שלנו, תקופה שבנות משפחת מארץ’: מג, ג’ו, בת’ ואיימי מצליחות להישאר רלוונטיות גם היום. הסיפור שלהן הוא לא רק סיפור של קשיים כלכליים, של התלות של נשים בכוחם ובכספם של גברים או של מעמדן של נשים במאה ב-19. זה גם סיפור על מעמדן של נשים ועל כוחו של הכסף בכל תקופה, על חלומות ועל הגשמתם וכמובן על אהבה, על משפחה ועל אובדן.

הסיפור של ארבעת האחיות מארץ' נותר רלוונטי גם היום (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)
הסיפור של ארבעת האחיות מארץ’ נותר רלוונטי גם היום (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)

סרטה של התסריטאית-במאית גרטה גרוויג שואב השראה הן מהספר והן מכתביה של הסופרת לואיזה מיי אלקוט ומלווה את האחיות מארץ’, דרך עיניה של ג’ו מארץ’, האלטר אגו של הסופרת, שמביטה לאחור, אל אירועים משמעותיים מחייה ומחיי אחיותיה על פני 7 שנים. כל אחת מארבע האחיות נחושה להגשים את חלומותיה ולחיות את חייה בדרכה ובתנאים שלה. הסרט נאמן לסיפור המקורי של לואיזה מיי אלקוט, אך מביא את היצירה הספרותית לצופה בשפה קולנועית, לא על פני ציר זמן לינארי, אלא כמקבץ סצנות מהעבר המובאות אל ההווה כשורה של זיכרונות. 

הסיפור מסופר כמקבץ סצנות מהעבר (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)
הסיפור מסופר כמקבץ סצנות מהעבר (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)

“הלכתי על זה בכל הכוח,” סיפרה גרוויג. “היה לי רעיון ספציפי, חזון לגבי מהות הסיפור, הוא עוסק בנשים כאמניות וביחס בין נשים וכסף. הכל כבר שם בטקסט, אבל זהו רובד של הסיפור שלא בחנו לפני. עבורי, הסרט הרגיש פרויקט אישי, הסרט בשבילי הוא יותר אוטוביוגרפי מכל סרט אחר שעשיתי. הספר ‘נשים קטנות’ הוא חלק ממי שאני עוד מילדות. אף פעם לא הייתה תקופה בה לא ידעתי מיהי ג’ו מארץ’, הערצתי אותה, היא האדם ששאפתי להיות”.

“אני מרגישה שהסיפור רלוונטי עכשיו מאי פעם,” אומרת סירשה רונן המגלמת את ג’ו מארץ’, “מכיוון שהסרט בוחן כיצד נשים צעירות מוצאות את הביטחון העצמי כדי ללכת כל אחת בדרכה. הסיפור משתנה בהתאם לגיל ולתקופה בה אתה נמצא בחייך. את יכולה להזדהות עם איימי כמה שנים, אז לפתע את ג’ו ואז מג ואז מארמי ואז אולי חוזרת לבת’. את יכולה להזדהות עם כל אחת מהן.”

"את יכולה להזדהות עם כל אחת מהן" (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)
“את יכולה להזדהות עם כל אחת מהן” (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)

הסרט, שיצא לאקרנים השבוע, מועמד לשישה פרסי אוסקר:
פרס הסרט הטוב ביותר
השחקנית הטובה ביותר – סירשה רונן (ג’ו מארץ’)
שחקנית המשנה הטובה ביותר – פלורנס פיו (איימי מארץ’)
התסריט המעובד הטוב ביותר – גרטה גרוויג
עיצוב התלבושות הטוב ביותר – ז’קלין דוראן
המוזיקה המקורית הטובה ביותר – אלכסנדר דספלה

"איש לא מפלס דרך משלו, בטח לא נשים, תצטרכי נישואים טובים"   מריל סטריפ בתפקיד הדודה מארץ' העשירה והנרגנת  (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)
“איש לא מפלס דרך משלו, בטח לא נשים, תצטרכי נישואים טובים” מריל סטריפ בתפקיד הדודה מארץ’ העשירה והנרגנת (© 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved)

בימוי ותסריט: גרטה גרוויג
שחקנים: סירשה רונן (ג’ו מארץ’), אמה ווטסון (מג מארץ’), פלורנס פיו (איימי מארץ’), אלייזה סקנלן (בת’ מארץ’), טימותי שאלאמה (לורי לורנס), לורה דרן (מארמי), לואי גארל (פרופסור פרידריך בר), מריל סטריפ (הדודה מארץ’), כריס קופר (מר לורנס), ג’יימס נורטון (ג’ון ברוק)

אורך הסרט: 135 דקות
הסרט מופץ ע”י  א.ד.מטלון ופורום פילם