משלוח מנות ללא פחמימות

משלוחי מנות של פורים הם מכה של ממש למי שמנסה להימנע מאכילת פחמימות וסוכרים. אבל במקום להתבאס ולשבת בחושך, הכנתי משלוח מנות מלוח ונטול פחמימות, שמתחפש לפיקניק

טעימות של לחמניות טחינה וממרחים (צילום: יערה די סגני)
טעימות של לחמניות טחינה וממרחים (צילום: יערה די סגני)

כשאני קמה בבוקר שבת והשמש קורצת לי מהחלון, המחשבה הראשונה שעולה לי בראש היא “פיקניק”. המחשבה השנייה היא שהיום אני צריכה להכין משלוח מנות, לא פיקניק, ואז מתפרצת המחשבה השלישית ומזכירה לי שמשלוח מנות ופיקניק הם בעצם בני דודים לא כל כך רחוקים, כי בשניהם האוכל צריך להיות משהו שאפשר לקחת ממקום למקום, רצוי בסלסלה.

על שולחן העבודה אני מוצאת את הפתק מבית הספר עם ההנחיות למשלוחי המנות של כיתה ב. משלוחים אחידים, כדי שאף ילד לא יתבאס והאמת? משעממים. אזני המן כמובן, ממתק, 4 סוכריות טופי, חטיף מלוח והפתעה בשווי עד 5 ₪. אין פה דבר אחד שמתחשק לי לאכול וגם אם אזני ההמן שאני מכינה הם פריכים, נמסים בפה ולא דמויי קרטון כמו מה שקונים בסופר, בסופו של דבר מדובר בפחמימות ובסוכר, שני דברים שיצאו אצלי מהתפריט. כמובן שאת המשלוח לכיתה ב’ נכין לפי כל הכללים, אבל את המשלוח לחברים, זה שמכינים מהלב ולא מרשימה, החלטתי להכין לפי הכללים שלי: טעים, מלוח, נטול פחמימות וכמובן בסגנון פיקניק.

כשיוצאים לפיקניק, כריכים הם פריט מתבקש כמעט. אז קודם כל צריך לדאוג ללחם או ללחמניות ולחם ללא פחמימות זה כמובן לחם טחינה, שהולך נהדר עם ממרחים ויכול לשמש גם לניגוב רוטב, במקרה שלנו, הרוטב הנפלא של הרטטוי של פאני.

הממרחים שהחלטתי להכין הם שלושה: ממרח כבד קרמי, ממרח דמוי כבד צמחוני וממרח שום ושקדים, שלושה ממרחים במרקמים שונים ובצבעים שונים שעוד לא החלטתי איזה מהם הוא הכי טעים.

לחמניות טחינה (צילום: יערה די סגני)
לחמניות טחינה (צילום: יערה די סגני)
לחם טחינה:

התחליף האולטימטיבי ללחם למי שמקפיד על תזונה דלת פחמימות או ללא גלוטן. הוא כל כך דומה ללחם שקשה להאמין שאין בו קמח, אבל באמת שאין.

4 ביצים גדולות
6 כפות גדושות (מאוד) של טחינה גולמית
כפית אבקת אפייה

זה הבסיס. אפשר להוסיף גם קצת סילאן או דבש למי שרוצה מתיקות קלה (בעיני ממש לא הכרחי) ואפשר להוסיף לתערובת פרמזן, פקורינו או גבינה אחרת בשביל הטעם וגרעינים בשביל הקראנצ’יות. אני הוספתי פרמזן ותערובת גרעיני חמניה וגרעיני דלעת קלופים.

מערבבים היטב את כל המרכיבים עד לקבלת בלילה סמיכה וחלקה ושופכים לתבנית אינגליש קייק או, אם רוצים לחמניות, לתבניות מאפינס. אופים כ-20 דקות ובודקים שהלחם מוכן בעזרת סכין, כמו בעוגה.

שימו לב שככל שתשתמשו בטחינה גולמית סמיכה יותר (למשל אם זה סוף המיכל), התערובת תצא סמיכה יותר, זה בסדר גמור, אבל אם יוצאת לכם תערובת שנראית סמיכה מדי, אפשר להוסיף ביצה או מים.

פטה כבד (מתוך ספר התרמומיקס):

500 גרם כבד עוף מנוקה
150 מ”ל יין אדום
עלה דפנה
כפית גרגירי פלפל שחור
100 גרם חמאה (או מחמאה לשומרי כשרות)
מלח ופלפל

מבשלים את הכבדים ביין במשך כ-10 דקות, יחד עם עלה הדפנה וגרגירי הפלפל השחור. מוציאים את התבלינים, מסננים את הכבדים ומכניסים למעבד מזון יחד עם החמאה/מחמאה והברנדי. טוחנים עד לקבלת מרקם של מוס ומוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם. משאירים לנוח במקרר לפחות שעתיים.

ממרח “כבד” צמחוני (אדפטציה של מתכון מספר התרמומיקס):

2 ביצים קשות
בצל בינוני
שתי כפות שמן זית
350 גרם שעועית ירוקה
100 גרם אגוזי מלך
מלח ופלפל לפי הטעם

קוצצים את הבצל ומאדים בשמן זית עד שהוא שקוף. חולטים את השעועית הירוקה במים רותחים למשל 3-4 דקות. מכניסים למעבד מזון את על המרכיבים וטוחנים עד לקבלת מרקם גס (אפשר גם להמשיך לטחון עד לקבלת מרקם חלק). מצננים במקרר שעה לפחות לפני השימוש.

ממרח שום ושקדים

3 ראשי שום
100 גרם שקדים קלופים
1.5 כוסות מים
3 כפות שמן זית
מלח, פלפל ופפריקה חריפה לפי הטעם
מקלפים את השום ומבשלים במים כ-5-7 דקות
מסננים ומוסיפים את השמן, מאדים למשך 5 דקות נוספות או עד שהשום מתרכך

מכניסים לתרמומיקס או למעבד מזון את כל המרכיבים וטוחנים עד לקבלת המרקם המועדף עליכם. אם הממרח קשה מדי, מוסיפים שמן זית. שומרים במקרר.

לחמניות טחינה וממרחים בצנצנות (צילום: יערה די סגני)
לחמניות טחינה וממרחים בצנצנות (צילום: יערה די סגני)

בשביל הפיקניק או משלוח המנות, אורזים את הממרחים בצנצנות, מוסיפים צנצנת רטטוי ועוד אחת של זיתים, אפשר לפנק גם באנטיפסטי שהולך מצוין עם כל הטוב הזה, מסדרים הכל בסל ומביאים למישהו שאוהבים באמת. המלצה שלי? תכינו מספיק שיישאר גם לכם.