רוני אלשיך משחיר את פני המשטרה

איך ב-60 שניות הצליח המפכ”ל להתבלבל, לגמגם, להציג עובדות שגויות, לפגוע במגזר שלם באוכלוסייה ולמתג את עצמו כגזען. אולי הגיע הזמן שמי שהגיע מהשב”כ ילמד להיזהר קצת בלשונו?

רוני אלשייך (צילום מסך)
רוני אלשייך (צילום מסך)

“מדוע יש התנהגות אלימה כלפי אתיופים?” שאל המפכ”ל ומיהר לגמגם בתיקון “אז קודם כל, הם לא אתיופים, הם יוצאי… אהמ… הם יוצאי אתיופיה, הם יהודים וישראלים לכל דבר”. אה, עכשיו זה בסדר. אז למה השוטרים של אלשיך מגלים אלימות כלפי יהודים וישראלים לכל דבר? זה לא סתם, חלילה, יש למפכ”ל הסבר והוא אפילו הסבר שמבוסס על מחקרים ונתונים: “ככל המחקרים בעולם ללא יוצא מהכלל מוכח שמהגרים מעורבים בפשיעה יותר מאשר אחרים. זה לא צריך להפתיע”.

מחקרים זה תמיד דבר מרשים, בוודאי כאשר מדובר במחקרים בינלאומיים ועוד כאלה “מכל העולם”. אבל, יש פרט קטן אבל חשוב שמתפספס כאן וכפי שהראה נדב אייל בדף הפייסבוק שלו, מספיקה בדיקה קצרה ופשוטה מאוד (קוראים לזה גוגל, זה מנוע חיפוש, הרבה מאוד אנשים משתמשים בו וזה לא ממש מסובך) כדי לגלות שלא רק שכל המחקרים לא מוכיחים את מה שהוא טוען, אלא שמחקרים רבים מראים בדיוק את ההפך.

אבל גם אם לא ניתן לעובדה הזאת לבלבל אותנו ונזרום עם האמירה של רוני אלשיך, האם ישראל באמת ברת השוואה לשאר העולם בנושא ההגירה? לא במקרה אנחנו מכנים כאן מהגרים “עולים” ולא במקרה אנחנו מעודדים אותם לבוא. אז נכון שעולים, כמו מהגרים, נתקלים בקשיים של שפה, תרבות והסתגלות למקום החדש, אבל עדיין, אי אפשר להתעלם מההבדלים במעמדו של זה שנתפס כאח שמקומו כאן איתנו לזה שמגיע לארץ זרה לחלוטין, אליה אין לו קשר קודם או זיקה. וכשרוני אלשיך מדבר על “מהגרים” (שמעורבים בפשיעה יותר מאחרים), על מה הוא מדבר בעצם? על המהגרים ממרוקו? מתימן? מפולין? מרוסיה? מארה”ב? מצרפת? מאנגליה אולי?

כמובן שלא. הוא הרי מדבר על המהגרים האלה שבולטים בשטח גם בלי שיפתחו את הפה וידברו במבטא זר, הוא מדבר על אלה שצבע עורם מסגיר את מעמדם ובכך הם מקלים על עבודתם של שוטריו לסמנם כמטרה. הוא מדבר על אלה שבפתח דבריו הוא כינה (אחרי שהתבלבל  “יהודים וישראלים לכל דבר” אבל במעבר חלק ולא כל כך מוסבר, הוא מיהר להחזיר למעמד של “מהגרים”.

בהמשך דבריו מסביר אלשיך “מטבע הדברים, כאשר שוטר פוגש חשוד, המוח שלו חושד בו יותר מאשר היה חושד בו אילו היה מישהו אחר”.

אוקיי, אז שוטריו של אלשיך מתודרכים על בסיס מחקרים שכנראה אינם משקפים את המציאות בכלל ואת המציאות הייחודית הישראלית בפרט והם מתמקדים לא במהגרים בכלל אלא במהגרים בצבע מסוים ואז? זוכרים את פתח דבריו של אלשיך? לא? אז זה זמן טוב להזכיר שהוא לא אמר “למה שוטרים חושדים יותר ביוצאי אתיופיה” הוא לא אמר “למה שיעורי המעצר בקרב יוצאי אתיופיה גבוהים יותר מאשר בכלל האוכלוסייה” הוא אמר משהו אחר לחלוטין, הוא אמר “מדוע יש התנהגות אלימה כלפי אתיופים?”

מדוע יש התנהגות אלימה?

איפה בדיוק קרה המעבר החלק, כאילו לא מורגש, בין חשד מוגבר כלפי אדם מסוים (קודם כל בשל חזותו המרמזת על שיוכו ומעמדו) לבין “התנהגות אלימה?” האם מה שאלשיך מנסה להגיד זה בעצם שאם חושדים יותר במישהו אז אפשר לגלות כלפיו אלימות? רק לי נדמה שיש פה כשל לוגי בדברים?

לא במפתיע, דבריו של אלשיך עוררו סערה וזו לא הפעם הראשונה שהוא מתבטא באופן שנוי במחלוקת. רק בדצמבר האחרון הוא נכנס לתפקידו ומאז הספיק, בין השאר, להחזיר לתפקידו את ניצב ריטמן החשוד בהטרדה מינית, לאסור על הגשת תלונות אנונימיות על הטרדה מינית, להורות לדוברות שלא לדווח על מקרי פגיעה מינית, להבחין בין שכול יהודי לשכול ערבי, להסתיר מהציבור את ההחלטה להעמיד לדין את אשת ראש הממשלה ולפגוע שוב ושוב באוכלוסיית יוצאי אתיופיה. אבל כנראה שזה טיבו של אלשיך, כפי שסיכם הוא עצמו את דבריו אתמול, “זה טבעי”. כן, גזענות באה לו טבעי.