נפרדים לשלום משמעון פרס

עשרות מנהיגים ומדינה שלמה מלווים את הנשיא ה-9 בדרכו האחרונה. “היה שלום שמעון, האיש שדרכיו דרכי נועם וכל נתיבותיו שלום. היה שלום אדוני הנשיא”, ספד לו הנשיא ריבלין

מרגע פטירתו של הנשיא ה-9 שמעון פרס, מדינה שלמה מעלה זכרונות, מדינה שלמה מדברת על מי היה האיש, מדינה שלמה מרכינה ראש. ולצד האבל והמילים הרבות, הבטנו בעניין ברשימת המנהיגים מכל העולם שאישרו הגעתם ללוויה וגם אלה שלא.

אתמול חלפו עשרות אלפי אנשים על פני ארונו של שמעון פרס ברחבת הכנסת וחלקו לו כבוד אחרון.

למעלה מ-90 משלחות מ-70 מדינות שונות הגיעו ללוויה. הגיעו נשיא ברק אובאמה והנשיא לשעבר קלינטון בליווי בכירים מארה”ב, הגיעו הנסיך צ’ארלס וראשי הממשלה לשעבר טוני בלייר ודייוויד קמרון מבריטניה, נשיא צרפת, נשיא גרמניה, ראש ממשלת קנדה, מלך ספרד, מלכת הולנד, ראש ממשלת איטליה ורבים אחרים. הגיעו גם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונציגים מירדן , מצרים, עומאן, בחריין ומרוקו. הרשימה המלאה המפורטת נמצאת באתר ויקיפדיה.

הגעתם של נציגים ממדינות ערב אינה מובנת מאליה כלל ומעידה על הכבוד הרב שרחש העולם לשמעון פרס. היעדרותם של נציגי הרשימה המאוחדת בכנסת העלתה סימני שאלה רבים ולא מעט ביקורת.

בלוויה הספידו את פרס נשיא המדינה רובי ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיא ארה”ב לשעבר ביל קלינטון, הסופר עמוס עוז, שלושת ילדיו של פרס – צביה ולדן, יוני פרס וחמי פרס ונשיא ארה”ב ברק אובמה. הזמר דויד דאור שר “אבינו מלכנו”.

הנשיא ריבלין נאם נאום מרגש, אישי, מהלב שבו דיבר על הערכתו הרבה לפרס, למרות דרכם הפוליטית השונה ועל היותו של פרס איש של שלום. הוא נפרד מפרס במילים המרגשות “היה שלום שמעון, האיש שדרכיו דרכי נועם וכל נתיבותיו שלום. היה שלום אדוני הנשיא”.

עמוס עוז ספד את חברו הוותיק שמעון פרס הספד אישי  וביקש לחשוף את מה שכינה “סודו הגדול ביותר של שמעון פרס”. פרס, אמר עוז היה אדם עם תמימות רבה מאוד “תמימות של בעל חלומות בלתי נלאה”. עוז דיבר על החברות הקרובה עם פרס, על המשכיות דרכו ועל השיחות ביניהם: “כל עוד אני חי השיחה הזאת תמשך. כל עוד מדינת ישראל חיה והיא תחיה לעד, השיחה שלה עם שמעון פרס פתוחה ונמשכת”.

שלושת ילדיו של שמעון פרס חלקו זיכרונות מהבית, זיכרונות אישיים, משפחתיים. דיברו על האהבה הרבה שרחש פרס לאשתו המנוחה סוניה, על חיי המשפחה האוהבים והקרובים ועל הגעגועים.

אחרון הדוברים, הנשיא ברק אובמה דיבר על פרס כעל חבר, אדם שלכבוד לו לספוד לו. הוא ציין את נוכחותו של אבו מאזן, שאינה מובנת מאליה ואת נושא השלום הנושא שעוד פתוח ולא פתור, שיש לתת עליו את הדעת. “הייתי נשיא ארה”ב העשירי שישב עם שמעון, העשירי שנשבה בקסמו”. את דבריו סיכם אובמה במילים “ובחרת בחיים. שמעון, תודה רבה, חבר יקר”.

בכל ההספדים ניתן לצפות בערוץ היוטיוב של ערוץ 1

בטקס הלוויה אמרו שלושת ילדיו של שמעון פרס: צביה ולדן, יוני פרס וחמי פרס, קדיש על אביהם. לסיומו של הקדיש, “יעשה שלום עלינו ועל כל עם ישראל” הוסיפה צביה ולדן את המילים “ועל כל בני האדם”.