ראש הממשלה בחדר החקירות: הפעם זה פלילי

אחרי שהורה לסגור מספר פרשות ועיכב את בדיקת המשטרה, אישר אמש היועץ המשפטי לממשלה למשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה. האם אנחנו עומדים בפני רעידת אדמה?

כותרות ענק על חשדות וחקירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו הן מזמן לא דבר חדש וראש הממשלה ורעייתו כבר למודי מפגשים עם חוקרי משטרה שבהם הם נדרשים לתת תשובות לשאלות לא פשוטות. נדמה שיש מחזוריות מסוימת לפיה בכל כמה שבועות, צצים חשדות חדשים ואיתם חקירה חדשה. בכל פעם נדמה שהנה, הפעם זה זה, הנה, זו החקירה שסוף סוף תחשוף הכל, הנה מגיע הסיפור הגדול, ואז, סיפור גדול אחר גוזל את הכותרות וכמו בלון שבוע אחרי מסיבת יום ההולדת, החקירה הגדולה והמרעישה מאבדת את כל האוויר ובפעם הבאה שתתקלו בה, תמצאו אותה אולי בין כריות הספה, חפוית ראש ומרוקנת, תזכורת ססגונית ומאכזבת קמעה למה שכמעט קרה פה.

יש מי שיגיד שכל החקירות האלה לא מעלות מעולם דבר כי אין בהן למעשה כלום מלבד ניסיון של מתנגדי ראש הממשלה להפילו. אחרים יגידו שלא ייתכן שאדם נחשד בכל כך הרבה חשדות ופרשות מבלי שתחת כל העשן הזה לא תסתתר גם אש גדולה ויש גם מי שיגיד שכל כותרת ענק המתפרסמת בסמוך לחשדות נגד ראש הממשלה, היא כותרת מתוזמרת ומתוכננת היטב שמטרתה הסטת תשומת הלב הציבורית עד יחלוף זעם.

לפני שבועיים יצאו אלדד יניב וחבר הכנסת אראל מרגלית בקמפיין אגרסיבי תחת הכותרת  ״הבג״ץ הגדול בתולדות ישראל״ שבו הם מזמינים את אזרחי ישראל להצטרף לבג”ץ שיחייב את המשטרה לחקור את נתניהו. הדעות על הקמפיין חלוקות, החל מסגנונו ועד למעשיות שבהצעה שבית המשפט יורה למשטרה לפתוח בחקירה נגד ראש ממשלה, אבל כבר בטרם השקת הקמפיין ובתכיפות גדלה והולכת מאז השקתו, מפרסם אלדד יניב רמזים גדולים על כך שנה, אוטוטו משהו גדול יקרה.

ואז, קרה משהו שיכול להיות הדבר הגדול הזה, או לפחות תחילתו של הדבר הגדול הזה. לראשונה, אישר היועץ המשפטי לממשלה למשטרה לזמן את ראש הממשלה לחקירה פלילית. בפועל מדובר בחקירה באזהרה אשר הבוקר עם הגעתם של חוקרי יחידה 433 לבית ראש הממשלה על מנת לחקור אותו. החקירה תבדוק שתי פרשות, אחת עיקרית ואחת משנית, כאשר על פי המידע שהגיע לערוץ 10, הפרשה העיקרית היא פרשה המגובה בראיות.

החקירה היא תוצאה של בדיקה של המשטרה נגד ראש שממשלה שהתנהלה לאחרונה. לא ידוע מה נושא החקירה, אך לא מדובר באחת מהפרשות האחרונות שפורסמו בכלי התקשורת.

עצם העובדה שמנדלבליט אישר את קיום החקירה הפלילית היא משמעותית ביותר. עד כה, גונן היועץ המשפטי על ראש הממשלה בלהט שעורר לא מעט שאלות. הוא סגר לא מעט פרשות ומשך עוד ועוד זמן, בתואנה שהוא ממתין לראיות של ממש שמצדיקות מעבר מבדיקה לחקירה. עם זאת, גורמים בכירים טוענים שהעיכוב לא רק שלא היה מוצדק, אלא שהוא אף פגע בחקירה ופעל לטובתו של נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: עמוס בן גרשום/לעמ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: עמוס בן גרשום/לעמ)

עתה, לא נותר לנו אלא להמתין ולראות אם אכן החקירה הזאת תעלה ראיות שיספיקו להעמדתו לדין של ראש הממשלה ולחיסול הקריירה הפוליטית שלו (שלא נדבר על פרידה קשה מהבית בבלפור), או האם לא יימצא דבר, אם בגלל שמעולם לא היה דבר, או בגלל פעולתם של כוחות גדולים וחזקים מכוחות הצדק והמשפט. כך או אחרת, המשוכנעים משני צידי המתרס לא צפויים לשנות את עמדתם, עם או בלי קשר למציאות, לעובדות או לתוצאות החקירה.