גל גדות אומרת לא להטרדות

על רקע האשמות בהטרדות מיניות, גל גדות הציבה לאולפני האחים וורנר אולטימטום: ב”וונדר וומן 2″ היא תשתתף רק אם ברט ראטנר בחוץ. האם גדות מובילה שלב חדש במאבק?

הדיווחים על איומיה של גל גדות שלא תשתתף בסרט ההמשך ל”וונדר וומן”, הסרט שהזניק אותה לגבהים מסחררים של הצלחה, אם בעל חברות ההפקות ברט ראטנר, המואשם בהטרדות מיניות יהיה מעורב בו, עוררו גל של תגובות בתוך הצונמי הגדול של השיח על הטרדות שסוחף את הוליווד ואת העולם. לכולם יש מה לומר בנושא ונדמה שהיחידה שטרם השמיעה קול היא גדות עצמה.

גל גדות (צילום מסך)
גל גדות (צילום מסך)

הצעד של גדות הוא ללא ספק צעד משמעותי שמעיד הן על השינוי שבעיצומו אנחנו מצויים והן על גדות עצמה ובעיקר, על מעמדה בעולם הבידור. בהקשר של סרט שכל כולו עוצמה נשית, כמו וונדר וומן, האמירה מדברת בעד עצמה.

אין ספק שפרשת הארווי ויינשטיין  שינתה את כללי המשחק. בפעם הראשונה, אדם המואשם בהטרדות ובתקיפה מינית, אולץ לשלם את המחיר בעולם שבו גברים בעלי שררה וכוח עושים בנשים כראותם עיניהם. ויינשטיין סולק מהאקדמיה, פוטר מחברת ההפקה שלו ואשתו עזבה אותו אבל זה לא הסתיים בכך, כי אם חשבנו שויינשטיין הוא יוצא מן הכלל, בגלל היקף וחומרת מעשיו, מהר מאוד הגיעו המקרים של קווין ספייסי ושל לואי סי קיי והוכיחו שיש פה משהו גדול יותר, שינוי בתפיסה. מהר מאוד, הוליווד הפסיקה להיות טולרנטית כלפי מי שמטריד או תוקף מינית גם אם המחיר הכלכלי הוא כבד מאוד.

הרוח החדשה והמרעננת שנושבת בהוליווד מאפשרת לנשים לקום ולדבר לראשונה ופוגעת פגיעה של ממש במעמדם של הגברים הכל יכולים שניצלו את כוחם ומשנה את סדרי העדיפויות שעד כה שלט בהם הכסף. הצעד של גדות הוא השלב הבא. השלב שבו נשים בהוליווד מרגישות חזקות מספיק לא רק כדי לדבר, לא רק כדי להוקיע לאחר מעשה, אלא כדי להעמיד תנאים מראש ולומר “זה או אני או הוא”.

ברט ראטנר (צילום מסך)
ברט ראטנר (צילום מסך)

אך בגל התגובות הנלהבות לצעד הזה של גדות צצים גם לא מעט סימני שאלה. השאלה הראשונה היא מדוע לא יצאה גדות בהצהרה בנושא. גם לפני כשבועיים, כאשר ביטלה הגעתה לאירוע לכבודו של ראטנר, שבו היתה אמורה להציג לו פרס, לא הצהירה גדות שהיא מחרימה את האירוע, אלא פורסמה הודעה של דוברות האירוע לפיה מדובר בלא יותר מהתנגשות בלוח הזמנים. גם את הידיעה על איומה לא להשתתף בסרט ההמשך ל”וונדר וומן” אם חברת ההפקה של ראנטר, RatPac תהיה מעורבת בהפקה, גדות לא אישרה, אך גם לא הכחישה. למה? אולי גדות מעדיפה את המחאה שלה לנהל לא בהצהרות לתקשורת אלא ישירות מול אולפני האחים וורנר (המכחישים, בשלב זה, את הידיעה) ואולי ישנה סיבה אחרת. ימים יגידו.

שאלה נוספת שעולה היא שאלת ההשלכות. האם הקריירה של גל גדות עשויה להיפגע  מצעד זה? התשובה תלויה בשני גורמים עיקריים: מעמדה של גדות מחד ויחסה של הוליווד למטרידנים מנגד. ההימור שלי הוא שבנקודה זו בזמן ובוודאי באווירה הקיימת כיום בהוליווד, זה יכול לעשות לה רק טוב. נכון שבהוליווד הכסף מדבר, חזק, אבל משקיעים עם כסף יש הרבה (בוודאי כאשר מדובר בהשקעה בטוחה כמו סרט המשך לשובר קופות ענק) וגל גדות יש רק אחת ואני מקווה שברגעים אלה ממש היא סוללת את הדרך לשחקניות אחרות, שכוחן קטן משלה.

מה עם בן אפלק?

לפני כחודש הואשם אפלק בחפינת שדיה של שחקנית בשידור (מעשה עליו התנצל) ועם התפרצות פרשת ויינשטיין עלה כי אפלק היה מודע למעשים, אך לא רק שבחר לשתוק, אלא גם שיקר ובחר להכחיש שידע משהו. יש מי ששואל מדוע גדות, המככבת לצדו של אפלק ב”ליגת הצדק”, ממשיכה להצטלם איתו מחויכת ואינה מגנה אותו.

גל גדות ממשיכה להצטלם מחויכת לצדו של בן אפלק (אינסטגרם)
גל גדות ממשיכה להצטלם מחויכת לצדו של בן אפלק (אינסטגרם)

את התשובות האמיתיות אולי לעולם לא נדע, אך כנראה שכאשר מדובר באדם איתו מיודדים, קשה יותר לצאת בביקורת. זה טבעי וזה אנושי, גם אם זה משאיר תחושת אי נוחות על רקע מחיאות הכפיים (המוצדקות) לבחירתה של גל גדות לומר לא לראנטר.