נתניהו והתקשורת, 4000 גוונים של דיווח

טקטיקת ההגנה החביבה על ראש הממשלה היא תקיפת “התקשורת השמאלנית”, אך חשיפות תיקי 2000 ו-4000 מציירים תמונה שונה לחלוטין. נתניהו והתקשורת, מי שולט במי?

עדכוני פרשת 4000

  • 18.2.18 – מעצרים ראשונים
  • 20.2.18 חשיפת זהות הנעצרים: שאול אלוביץ’, איריס אלוביץ’, ניר חפץ, שלמה פילבר, סטלה הנדלר, עמיקם שורר
  • 21.02.18 שלמה פילבר חותם על הסכם עד מדינה
  • 25.2.18 חשיפת המסרונים בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ והחוקר מטעם הרשות לניירות ערך, עו”ד ערן שחם-שביט
  • 2.3.18 ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו נחקרים בפרשת 4000
  • 5.3.18 ניר חפץ חותם על הסכם עד מדינה
  • 2.12.18 המשטרה ממליצה להעמיד לדין את בנימין נתניהו

לפני חצי שנה, תיק 4000 לא היה קיים רשמית, הוא היה בגדר שמועה לא מאומתת, השבוע, מעצרים של בכירים בבזק ובמשרד התקשורת העמידו את תיק 4000 באור הזרקורים ומסתמן שמדובר בתיק שמאפיל בחומרתו על תיקים 1000 ו-2000 שבגינם המליצה המשטרה בשבוע שעבר על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. גם בפרשה 4000 צפוי נתניהו להיחקר.

פרשת בזק והמעצרים

אחרי 48 שעות של שמועות וספקולציות, הוסר צו איסור הפרסום על זהות החשודים:
שאול אלוביץ’ – בעל השליטה בחברת בזק, איריס אלוביץ’ – רעייתו, אור אלוביץ’ – בנו, אשר כיהן כדירקטור בחברות בזק ויס, ניר חפץ – יועץ התקשורת של בני הזוג נתניהו, שלמה פילבר, מנכ”ל משרד התקשורת שמונה על ידי ראש הממשלה ומושעה מתפקידו מיולי 2017, סטלה הנדלר – מנכ”לית בזק ועמיקם שורר – מנהל הפיתוח העסקי בבזק

מעצרה של הנדלר הוארך עד יום רביעי ושל שאר החשודים עם יום חמישי.

שאול אלוביץ' בבית המשפט (צילום מסך)
שאול אלוביץ’ בבית המשפט (צילום מסך)

פרשת בזק” החלה כחקירת חשדות לאי סדרים בחברות בזק ויס, התפתחה לחקירת חשדות על קיומו לכאורה של מערך חפרפרות בבזק ובהמשך גם במשרד התקשורת. שלוש הפרשות הראשונות הסתיימו בהמלצה להעמדתם לדין של שאול אלוביץ’, אור אלוביץ’, שלמה פילבר, סטלה הנדלר, עמיקם שורר ואחרים.

החקירה הנוכחית היא הסתעפות רביעית של הפרשה ומתייחסת למערכת היחסים שבין אתר “וואלה!”, שנמצא בבעלות קבוצת בזק לבין גורמים המקורבים לראש הממשלה. על פי החשד, גורמים המקורבים לראש הממשלה קידמו אינטרסים של חברת בזק ובתמורה זכו נתניהו ומשפחתו לסיקור אוהד באתר “וואלה!.

ניר חפץ בבית המשפט (צילום מסך)
ניר חפץ בבית המשפט (צילום מסך)
פרשת בזק ממשיכה להסתעף

לארבע ההסתעפויות של פרשת בזק המורכבת, נוספה הבוקר הסתעפות חמישית שבמרכזה ניר חפץ. על פי החשד, חפץ, שהיה אז היועץ הרשמי של משפחת נתניהו, פנה לכאורה בסוף שנת 2015 לשופטת הבכירה הילה גרסטל דרך אחד ממקורביה בהצעה למנותה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בתמורה לסגירת תיק החקירה נגד שרה נתניהו בפרשת המעונות. השופטת הזדעזעה מההצעה. 

נתניהו מגיב

בתגובה לפרסום הפרשה החדשה נמסר מטעמו של ראש הממשלה: “ניר חפץ מעולם לא הציע את ההצעה ההזויה הזאת בפני ראש הממשלה ורעייתו, הוא מעולם לא נתבקש על ידם להציע הצעה כזאת, ואיננו מאמינים שחפץ אפילו העלה דבר כזה על דעתו. תכף יאשימו את הזוג נתניהו גם ברצח ארלוזורוב”.

בתגובתו לפרסומי פרשת 4000, מפנה כהרגלו נתניהו אצבע מאשימה כלפי התקשורת:

לא נגיב על כל טענת סרק שמושמעת בתקשורת. כל ניסיון לקדם פלורליזם וגיוון עמדות בתקשורת מוצג כמעשה פסול ולא חוקי. יש כאן מאמץ אדיר לשמור על מונופול השמאל בתקשורת

תגובת נתניהו לתיק 4000

אין חדש תחת השמש בבלפור, הכחשה והאשמת התקשורת היא הטקטיקה המועדפת (לצד תקיפת המשטרה) ואין צפי לשינוי, גם אם “מונופול השמאל בתקשורת” הוא בעצם לא יותר מסיסמה ריקה.

מונופול השמאל בתקשורת, האמנם?
  • נתניהו, חברו הטוב של אדלסון, בעליו של החינמון “ישראל היום”, אותו חינמון שכדי להגן עליו, הפיל נתניהו את הממשלה והלך לבחירות
  • נתניהו שבשיחות עם ארנון מוזס שהוקלטו לבקשתו, דן בסיקור אוהד ב”ידיעות אחרונות” תמורת צמצום כוחו של “ישראל היום” (תיק 2000)
  • נתניהו שעל פי החשדות בתיק 4000 זכה לסיקור אוהד באתר וואלה!
  • נתניהו שניסה לעצור את התאגיד ולסגור את ערוץ 10
  • נתניהו שהוא גם שר התקשורת

נתניהו שזועק על “מונופול השמאל בתקשורת”, תוך התעלמות לא אלגנטית מכל הנ”ל, כי למה לתת לעובדות לבלבל אותך כשאתה יכול להשתמש במניפולציות כדי לבלבל את הציבור?

נתניהו וטראמפ, משתמשים בתקשורת נגד התקשורת (צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
נתניהו וטראמפ, משתמשים בתקשורת נגד התקשורת (צילום: אבי אוחיון/ לע”מ)
עידן הפייק ניוז בשירות נתניהו

את המונח “פייק ניוז” טבע טראמפ אבל נתניהו עושה בו שימוש לא פחות מעמיתו האמריקאי. שני המנהיגים מרבים להאשים את התקשורת בחוסר אמינות אבל מהתמונה שעולה מחקירות ראש הממשלה, מה שצריך להדאיג אותנו יותר מכל, זה הפייק ניוז שראש הממשלה עצמו ייצר עוד הרבה לפני שטראמפ נתן שם לתופעה. בעידן שבו אנחנו נקראים לפקפק בדיווחי התקשורת, השאלה האמתית שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו כל הזמן היא מי באמת מושך בחוטים.

בימים הקרובים צפויות התפתחויות נוספות בתיק 4000 ואולי גם בתיקי חקירה אחרים, אנחנו נמשיך לעקוב ולדווח.